Visible learning
8   17

Kommuner køber Synlig læring fra engelsk firma

Kommuner over hele landet arbejder med Synlig læring – mange med økonomisk støtte fra A.P. Møller Fonden. En del af millionerne går til den danske afdeling af engelske Challenging Learning, som har licens på John Hatties Visible Learning Plus i Skandinavien.

Kommuner landet over har Synlig læring som et ledeord i deres planer og projekter for skolevæsenet. Mindst otte af dem er gået all in og har simpelthen skrevet kontrakt om et vaskeægte Visible Learning-projekt, som det er udtænkt af ophavsmanden, den newzealandske professor John Hattie. Regningen for sådan et projekt løber op i omkring fem millioner for et skolevæsen.

I Skanderborg Kommune har samarbejdsprojektet med Challenging Learning ApS, den danske afdeling af James Nottinghams engelske firma, som har licensen til Visible Learning i Skandinavien, udløst en regning på 4,8 millioner kroner. En anden østjysk kommune, Norddjurs, har brugt af sparede lønkroner fra lockouten til et Visible Learning-projekt.

Artiklen fortsætter under banneret

Kalundborg Kommune havde håbet at få midler fra A.P. Møller Fonden til sit store efteruddannelsesforløb i Synlig læring/Visible Learning for alle kommunens lærere og skolepædagoger. 5,9 millioner kroner stod der nederst på firmaet Challenging Learnings tilbud til Kalundborg Kommune. Men da kommunen fik afslag fra fonden, besluttede byrådet selv at finde pengene. I nabokommunen Slagelse lyder projektregningen for to års uddannelse af 806 medarbejdere på 4,8 millioner kroner.

Fire bliver til tre

Det nordsjællandske firekommunerssamarbejde, Gladsaxe, Rudersdal, Lyngby-Taarbæk og Gentofte Kommuner, har i fællesskab fået syv millioner kroner fra A.P. Møller Fonden til dækning af de direkte kursusudgifter hos Challenging Learning i fase et af et længerevarende projekt. Planen er at søge fonden igen om at få dækket de 15-20 millioner kroner, der er brug for til næste toårige fase. Det er dog her, at et flertal i Lyngby-Taarbæks byråd netop har besluttet, at kommunen ikke vil være med. I stedet vil Lyngby finde en mere lokalt forankret model for Synlig læring.

For alle kommunerne gælder, at de nævnte millioner kun dækker de direkte regninger fra Challenging Learning. Dertil kommer udgifter i form af de mange timer, hvor skoleledere, lærere og pædagoger har været til møder, seminarer og kurser, samt forplejning.


Skoleforskeren Thomas Aastrup Rømer har søgt sig frem til et stykke over 30 danske kommuner, der på forskellig vis arbejder med Synlig læring, datalæring med videre, mange af dem med økonomisk støtte fra A.P. Møller Fondens skolemilliard. Nogle med udgangspunkt i læringsmålstyring, andre med udgangspunkt i Program for Læringsledelse, et datainformeret skoleudviklingsprojekt, som blandt andre professor Lars Qvortrup har udviklet. Fagbladet Folkeskolen har i dette tema valgt at se på »den rene Hattie-vare« i form af de kommuner, som har indgået kontrakt med Challenging Learn­ing, et britisk firma med en dansk afdeling, der har licens på John Hatties Visible Learning Plus-koncept i Skandinavien.

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ