4.-klasserne på Brønshøj Skole har haft masser af tid til at være kreative. Foto: Mille Stengård

Åben skole: Kunstnersamarbejde har givet tid til fordybelse

Både lærer og elever fik mere tid til fordybelse, da 4.-klasserne på Brønshøj Skole gennem et åben skole-samarbejde fik besøg af en kunster. Samarbejdet har styrket mig i, at jeg er på rette vej, siger billedkunstlærer Henriette Breinholt Jørgensen.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Brønshøj Skoles 4.-klasser har i to måneder haft masser af tid til at fordybe sig i billedkunst, og det vækker glæde hos billedkunstlærer Henriette Breinholt Jørgensen. Til hverdag har hun kun eleverne i to timer, før de skal videre til det næste fag. Det kan derfor være vanskeligt at starte større projekter, som er tidskrævende. Men efter to måneders samarbejde med tegner Carl Quist-Møller har billedkunstlæreren dog fået mere mod på det i fremtiden.

"Det har været rigtig fedt. Som billedkunstlærer arbejder man tit alene, og det kan være svært at sætte større projekter i gang. Samarbejdet har styrket mig i, at jeg er på rette vej. Og jeg har også lært, at jeg ikke skal stoppe mig selv i at lave fede ting, selvom der ikke er en professionel kunstner til stede", siger Henriette Breinholt Jørgensen.

Kreativitet kræver tid

Henriette Breinholt Jørgensen blev gjort opmærksom på muligheden for at samarbejde med en kunster gennem skolens åben skole-ambassadør. En brainstorm mellem billedkunstlæreren og tegneren mundede ud i idéen om tre store puslespil, ét til hver klasse, som eleverne selv skulle skabe.

De tre klasser blev tildelt hver deres kontinent - Afrika, Asien og Sydamerika. Før eleverne gik i gang med puslespillet, brugte de en måned på at lære om kunst på de forskellige kontinenter. Herefter fik eleverne en stor puslespilbrik hver, som de skulle male på, men der var ikke fri leg. Havde klassen trukket Afrika, skulle eleverne male noget, der havde med det kontinent at gøre - for eksempel et afrikansk træ. Ifølge Henriette Breinholt Jørgensen har det været en stor succes.

"Det tager tid, når man skal udtrykke sig kreativt. Eleverne har fundet en ro i det. De har lært at tålmodighed giver pote. De var meget stolte over at skulle vise det til en fernisering for deres forældre", siger hun.

Eleverne vidste ikke, hvad de tre puslespil skulle forestille, før de færdigmalede brikker blev samlet på gulvet i gymnastiksalen. Her kunne de afsløre et papegøjeformet billede for Sydamerika, en tiger for Asien og et næsehorn for Afrika.

(function(d, s, id) {  var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0];  if (d.getElementById(id)) return;  js = d.createElement(s); js.id = id;  js.src = "//connect.facebook.net/da_DK/sdk.js#xfbml=1&version=v2.3";  fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs);}(document, 'script', 'facebook-jssdk'));