DLF: Vent med de nye prøveformer i historie og samfundsfag

Danmarks Lærerforening opfordrer til at vente et år længere med at indføre ny prøveform for at sikre kvaliteten.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Til sommer skal eleverne til en ny slags eksamen i samfundsfag og historie. Den nye prøveform er projekt- og produktorienteret. Det betyder, at eleverne op til prøveaflæggelsen skal udarbejde for eksempel et filmklip, et rollespil eller en plakat, der inddrages i besvarelsen af problemstillingen. Prøven kan aflægges individuelt eller i grupper på op til tre elever med individuel bedømmelse. Den eksisterende prøveform med trækning af prøveoplæg bortfalder.

Ny prøveform i historie og samfundsfag

I sommers var der på flere skoler forsøg med den nye prøveform, ligesom der også var forsøg med projektorienterede afgangsprøver på tværs af fagene historie, samfundsfag og kristendomskundskab.

Forsøg med tværfaglig afgangsprøve vækker skepsis

Nu har Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling haft den nye bekendtgørelse om folkeskolens prøver til høring hos blandt andet Danmarks Lærerforening, som opfordrer til at vente endnu et år med at gøre den nye prøveform obligatorisk. Det er nødvendigt for at sikre tid til at give lærerne den nødvendige information og  sikre de nødvendige drøftelser i fagteamene. Åse Bonde, konsulent i Danmarks Lærerforening understreger at foreningen ikke har noget imod den nye prøveform. "Det handler bare om at elever og lærere ikke skal udsættes for eksperimenter, når de går til afgangsprøver" siger hun til folkeskolen.dk. "Det bør være ordenligt gennemarbejdet og lærerne skal have tid til at sætte sig ind i den nye situation".