Historie
0   684

Ny prøveform i historie og samfundsfag

I år er det frivilligt, men næste år er der ingen vej udenom: Afgangsprøven i historie og samfundsfag bliver produktbaseret. God ide, siger den faglige forening - men hvorfor skal elevernes produkt ikke indgå i bedømmelsen?

I samfundsfag og historie er der nu mulighed for at afprøve en ny form for afgangsprøve.

Den nye prøveform er frivillig dette skoleår og obligatorisk
fra 2016.

Den eksisterende prøveform med trækning af prøveoplæg bortfalder.

Den nye prøveform er projekt- og produktorienteret. Det betyder, at eleverne op til prøveaflæggelsen skal udarbejde et produkt, der under eksaminationen inddrages i besvarelsen af problemstillingen.

Artiklen fortsætter under banneret

Produktet kan være et filmklip, et rollespil eller en plakat. Selve produktet indgår ikke i bedømmelsen. Prøven kan aflægges individuelt eller i grupper på op til tre elever med individuel bedømmelse.

Falihos: Styrkelse af fagene

Foreningen af lærere i historie og samfundsfag, Falihos, er som
udgangspunkt glade for den nye prøveform.

"Det projekt- og produktorienterede oplever vi som en klarstyrkelse af fagene", siger Dennis Hornhave, formand for Falihos, til Folkeskolen.dk.

"Historie og samfundsfag er en helt konkret del af vores hverdag i politiske taler, reklamer, statuer i gadebilledet, tv-serier og så videre. Det kan man tydeliggøre ved at produktorientere fagene. Jeg tror, produktorienteringen kan gøre specielt historie konkret på en måde, som appellerer til elever, der før har skullet slæbes igennem faget", tilføjer han.

Ministeren: Plakater er ikke pensum

Undervisningsminister Christine Antorini siger til folkeskolen.dk, at produktet ikke skal bedømmes som en selvstændig del af prøven, fordi det ikke indgår i de faglige mål for fagene historie, samfundsfag og kristendomskundskab, at eleverne skal være gode til eksempelvis at fremstille en valgplakat.

"Men produktet spiller en væsentlig rolle i den samlede vurdering af elevens præstation ved prøven" siger Antorini.

"Som det allerede fremgår af prøvevejledningen i fagene, skal eleverne bedømmes på deres evne til at anvende produktet som grundlag for deres besvarelse. Karakteren 12 gives for eksempel til en elev, der demonstrerer sikker anvendelse af produktet til at understøtte faglige pointer."

 

Kort om den nye prøve med selvvalgt problemstilling:

Eleverne udarbejder en problemstilling og et produkt, som
skal benyttes under eksaminationen.

Arbejdet gennemføres i den sidste del af undervisningstiden
inden prøven og med lærervejledning.

Eleverne får forberedelsestid forud for eksaminationen, hvor
der arbejdes med et mindre antal uddybende spørgsmål.

Eleverne indleder eksaminationen med et oplæg knyttet til
produktet. Efterfølgende gennemføres en samtale om det samlede prøveoplæg.

 

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Historie- og samfundsfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for de to fag. I samarbejde med foreningen Falihos.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.476 andre er allerede tilmeldt