Forskning Karakterer
6   513

Stor analyse: Danske lærere undervurderer eleverne i karaktergivning

Hvis blot lærerne vurderede eleverne fair og dermed gav tosprogede og børn af lavtuddannede forældre højere karakterer, end de får i dag, ville fire-fem procent flere af dem gå videre i gymnasiet. Det er en af hovedkonklusionerne i en stor undersøgelse af 400.000 danske afgangselevers karakterer.

"Nogle grupper får en systematisk dårligere bedømmelse, når det kun er læreren, der bedømmer", siger seniorforsker Beatrice Schindler Rangvid, SFI, på sfi.dk. "Drenge, etniske minoriteter og elever fra ikke så veluddannede hjem klarer sig i gennemsnit dårligere, når de bliver bedømt af deres lærere med standpunktskarakterer, end hvis de går til eksamen og får en mere objektiv bedømmelse".

Hun understreger, at lærere ikke må bruge standpunktskarakteren til at bedømme noget som helst andet elevens opfyldelse af de faglige mål. "Det ifølge folkeskoleloven er meningen, at standpunktskarakterer og eksamenskarakterer skal bedømme de samme faglige færdigheder", siger Beatrice Schindler Rangvid og henviser til Undervisningsministeriets hjemmeside, hvor der står, "at bredere hensyn som for eksempel elevens arbejdsindsats eller opførsel i klassefællesskabet kan som udgangspunkt ikke indgå i grundlaget for karaktergivningen".

Artiklen fortsætter under banneret

For eksempel får elever med indvandrerbaggrund, som scorer et 7-tal ved 9. klasse-prøven, kun et gennemsnit på 6,51 i standpunktskarakter, og drenge, der får 7 til prøven, bliver i gennemsnit bedømt af deres lærer til karakteren 6,61. Den anden vej rundt trækker børn af højtuddannede forældre og piger standpunkts-gennemsnittet op, da de i gennemsnit bliver bedømt henholdsvis 0,37 og 0,09 højere end det 7-tal, de får ved afgangsprøven.

"Når man får dårligere karakterer i grundskolen, så vælger man også nogle mindre ambitiøse uddannelser efter 9. klasse", siger Beatrice Schindler Rangvid. Hun har i en videnskabelig artikel, der netop er offentliggjort i Economics of Education Review sat tal på, hvor mange flere, der ville fortsætte i en gymnasial uddannelse efter 9. klasse, hvis de havde fået en mere fair bedømmelse i folkeskolen. Forskellen på hvor mange børn af lavtuddannede og af højtuddannede, der går videre til en gymnasial uddannelse, ville blive reduceret med 13 procent.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Netværket Dansk som andetsprog er for alle, som underviser i dansk som andetsprog eller har interesse for undervisning af flersprogede elever og nyankomne. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
37 andre er allerede tilmeldt
Nyhed: Nyt fagligt netværk

NYHED! Vidste du, at du lige nu læser på Folkeskolens helt nye faglige netværk Dansk som andetsprog?

Tilmeld dig netværket og få en mail med ny faglig viden, forskning og erfaringsdeling.

Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.