Debat

Giv børnene lidt luft - Nej tak til tvungen lektiecafé!

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lad os stå sammen om at give børnene mere plads til at være barn, og lad os sætte realistiske mål for børnene i Familierne Danmark. Timetallet skal ned - børnelivet skal op!

Det er altid hårdt for eleverne at vende tilbage til skolebænken efter en lang sommerferie, men jeg har alligevel brug for at lufte mine tanker allerede nu. Ud fra de samtaler, som jeg har med mine kollegaer rundt om i landet, er det min overbevisning, at de elever, som har let ved fagene klarer den lange skoledag godt. De kommer igennem dagen, og de får lavet det, som er dem planlagt. Der skal ikke være tvivl om, at dagen er hård, og at de hellere vil hjem til deres heste, venner eller videre til tennis, men de klarer dagen.

For eleven, som bare ikke gider at gå i skole at komme i skole på trods af utallige tiltag som særligt tilpasset undervisningsmateriale, chromebooks, smiley-ordning med belønninger, forældre, som motiverer alt hvad de kan og efter bedste evne, så er skolen bare træls - han vil bare hellere ud og køre på en traktor ligesom far og onkel. 

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Min kollega fra en anden skole fortæller om eleven X, som havde en meget spændende aftale mandag kl. 14.00, og “far” havde oplyst eleven, at dagen sluttede på det tidspunkt. Min kollega så en meget træt og udbrændt dreng, som han havde allermest lyst til at sende hjem, og han var næsten på vej ind til sin leder for at få lov, men hvad så med de andre elever, og loven er til for at blive overholdt. Derfor fortalte han ham i stedet, at han desværre først havde fri kl. 15.00, hvorefter tårerne piblede frem i øjnene på drengen. Det kan synes, som en bagatel, men for en elev i indskolingen, var det ingen bagatel!

Elever, som er særlig udfordret af enten læsevanskeligheder, dysleksi, uro i kroppen, angst får efter mine erfaringer, samlet udfra andre lærere i landet, en meget lang og vanskelig dag. Der er mange gode tiltag, som skolerne gør og kan gøre, men det er ingen hemmelighed, at skolerne har et budget, som skal overholdes og med mange udfordringer, så er jeg, som en yderst ambitiøs og faglig dygtig lærer, der elsker sit job, udfordret.

Samtidig er problemet, at det er den enkelte skole, som skal betale for elevernes specialskoler, hvilket kan være en meget dyr post for den enkelte skole. Dermed kan det blive en økonomisk overvejelse i stedet for barnet behov, som kommer i fokus.

Ligeledes er der problemer for de elever, som ønsker at benytte musikskolen. De ønsker at forlade undervisningen før tid med det formål at kunne gennemføre deres musikundervisning, og samtidig kunne nå den sidste bus hjem. Alle elever har undervisningspligt, og det kan derfor ikke tillades, at elever får tidligere fri - så vil alle elever spille klaver eller lignende, og det ville ødelægge den ellers fine tanke om en lektiecafé/fordybelsestime.

Den næste udfordring for os lærere er at mange forældre forventer, at eleverne har fri og er færdige med deres lektier, når de kommer hjem. Mange har svært ved at forstå, at skolen ikke bliver lektiefri, når der nu er indført lektiecafé.

Vi lærere må forklare, at hvis eleven er udbrændt i lektiecaféen, ikke kan koncentrer sig længere, egentlig bare venter på at komme hjem, så giver det sig selv, at lektierne ikke er klaret, når eleven har fri. Argumentet kan være, at det er jo læreren, der skal motiverer eleven til at gå i gang, men vi er nødt til at tage de realistiske briller på og erkende, at lærerne kun kan give feedback til én elev ad gangen. Jeg forsøger at hjælpe alle mine elever i gang, men jeg bliver også nødt til at lade udbrændte elever sidde, og i stedet hjælper jeg de elever videre, som vil og er i gang med deres arbejde. Jeg vil bruge ikke en hel eller halv time på at diskutere med én elev om, hvorfor det er smart for pågældende at få lavet lektierne i caféen - så svigter jeg de øvrige elever!

Den faglige fordybelse er en gave til de elever, som får tilrettelagt de rigtige forløb. Jeg glæder mig over, at jeg kan give mine elever nogle ekstra oplevelser og udfordringer. Flere af eleverne ser positivt på fordybelsen, og de deltager gerne. Jeg siger ja tak til den faglige fordybelse, men det skal ikke betyde, at elevernes hverdag bliver så lang, at de mister gnisten under det hårde arbejdspres.

Vi har faglige mål, sociale mål, forventninger, evalueringer, test til dem dagen lang. De skal lære at klare sig i det sociale hierarki, hvilket vi voksne ikke altid er rollemodel for. Ikke kun lærere, men mennesker generelt!

Når eleverne er færdig med skolen, skal de hjem til forældrenes forventninger om, at man dyrker, sport, spille guitar, passer sig selv, synes at mor og fars badminton eller maratonløb er spændende. Nogle skal skifte mellem forældrene hver anden uge, andre skal passes, fordi der er travlhed i familien, eller fordi mor og far skal ud og være kærester, så de undgår skilsmissen - ikke at det i øvrigt er dårligt, men der er tempo på i Familierne Danmark. Andre børn skal være sammen med en alkoholiseret far eller en narkotikapåvirket mor, fordi børn partout skal “have ret til samvær med begge forældre”!

Der er så meget små hoveder skal rumme, og vi voksne, som er ansvarlige for børnene skal huske, at børnene ønsker kun det samme som os, nemlig at lykkes i alle livets forhold. Kan vi voksne lykkes, hvis vi har 100 krav at leve op til hver dag? Jeg spørger bare?

NEJ TAK til tvungen lektiecafé og lange skoledage. JA TAK til faglig fordybelse, men ikke hvis prisen er, at børn får en arbejdsuge på henholdsvis 30, 33 og 37 timer pr uge.

Giv børnene lidt luft!

Bedste hilsner

Anne Rossted

Folkeskolelærer

Studerende ved Tænketanken Ceveas Meningsdanneruddannelse 2015

Powered by Labrador CMS