Håndarbejde
0   961

Så er de første lærere uddannet i håndværk og design

Læreruddannelsen på UC Sjælland har fået dispensation til at lade to hold gå til eksamen i det nye fag, håndværk og design. Eksamensvejledningen er endnu ikke klar, men professionshøjskolen har taget udgangspunkt i udkastet fra den nationale faggruppe. De første 20 med undervisningskompetence i håndværk og design er dermed udklækket.

Et ordinært hold med 11 lærerstuderende og et 9-personers hold med færdiguddannede lærere, som har læst det nye fag, har i disse uger været til eksamen i håndværk og design. Læreruddannelsen i Vordingborg, UCSJ har søgt og fået dispensation til at føre de studerende til eksamen i det nye fag, selv om den endelige eksamensbekendtgørelse endnu ikke er klar.

"Der er jo pres på fra kommunernes side til, at lærerne skal være klædt på med linjefag. Så skolerne vil meget gerne have uddannet deres lærere", fortæller underviser Anne-Grethe Andersen.

Læreruddannelsen i Vordingborg har de seneste år ikke haft nok studerende, der ville have materiel design, til at oprette et hold. Men efter, at uddannelsen er begyndt at udbyde håndværk og design, har den kunnet oprette to hold. 

Styrket didaktik og håndværk

Artiklen fortsætter under banneret

Anne-Grethe Andersen har selv siddet med i den nationale faggruppe for håndværk og design, så hun har været med til at udvikle faget og kender stoffet godt. Den eksamen, de studerende har været til, minder på nogle områder om den hidtidige eksamen i materiel design, men Vordingborg har taget udgangspunkt i udkastet fra den nationale faggruppe.

"Eksamen i håndværk og design adskiller sig fra materiel design på den måde, at didaktikken er styrket. Og faget er skruet sådan sammen, at man vægter håndværket lidt mere end i materiel design. Men designprocesserne er også væsentlige. Det er det, der adskiller det fra de tidligere eksaminer i håndarbejde og sløjd. Man skal mere tydeligt vise, at man kan undervise i fx at ideudvikle".

Eksamen er bygget op af to delprøver. En fagdidaktisk opgave, hvor de studerende skriver en synopsis, som de uddyber til prøven med et undervisningsforløb. Derefter er der en praktisk del, hvor den studerende selv skal have fremstillet materialer til en designproces.

"Der er det meget væsentligt, at de eksperimenterer, så man kan se, at de er i stand til at undervise børn på forskellige niveauer, arbejde i flere materialer og bruge flere teknikker. Et af de nye krav til lærerne i skolen er for eksempel, at når børnene har udviklet ideer ved hjælp af fx tegninger eller mock up, så skal man se på ideerne og finde ud af, om det er en opgave, der er lettest at løse i hårde eller bløde materialer. Derfor er der også krav til eksamen om, at man eksperimenterer i både hårde og bløde materialer".

Bedømt på fire kompetenceområder

Selve designprocessen består af ideudvikling, eksperimentering og afprøvning, udførelse af produktet og evaluering af det. Det er derfor væsentligt, at de studerende viser at de kan differentiere undervisning ud fra det tema, de har taget op, og lader designprocessen hænge sammen med det undervisningsoplæg, de  har lavet i den fagdidaktiske del.  De studerene skal demonstrere videns- og færdighedsområderne, og at de lever op til de fire kompetenceområder som hører til faget:  1) Håndværk og teknologi, 2) Design, proces og produkt, 3) Innovation og entreprenørskab og materiel kultur og 4) Fagdidaktik.

"De bliver bedømt på, om de opfylder de fire kompetenceområder, og på hvor gode de er til at tilrettelægge undervisningen og komme omkring i alle hjørner af faget. Det er en omfattende prøve, og vi strør ikke om os med 12-taller. Vi bruger hele skalaen", siger Anne Grethe Andersen.

Hun er overordnet godt tilfreds med formen på eksamen, men selvfølgelig er der altid noget, man kan forbedre.

"Sammenhængen mellem det teoretiske og selve designprocessen og undervisningsforløbet kan vi godt arbejde mere på".

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Håndværk og designnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Foreningen for håndværk og design.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
4.271 andre er allerede tilmeldt

Lærerstuderendenetværket er for alle lærerstuderende samt andre med interessere for læreruddannelsen. I samarbejde med Lærerstuderendes Landskreds.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
134 andre er allerede tilmeldt