Den praktiske del af Sarah Urgaards eksamen i håndværk og design bestod af en inspirationsvæg og "moodboards" med forskellige typer håndværksteknikker til eleverne.

Nyudklækket lærer i håndværk og design med topkarakter

Med et 12-tal på lommen kan Sarah Urgaard nu kalde sig lærer i håndværk og design. Til sin eksamen havde hun stillet skarpt på motivation og flow, og hvordan man inspirerer eleverne til at være aktive i deres egen kreative proces.

Publiceret

om sarah urgaard

Sarah Urgaard er 28 år, og blev uddannet fra UC Sjælland i 2011i linjefagene dansk, billedkunst og specialpædagogik.

Hun arbejder på Sydbyskolen i Næstved, hvor hun er klasselærer i3. klasse. Fra næste skoleår skal hun have to hold i håndværk ogdesign.

Uddannelsen til lærer i håndværk og design har hun læst somenkeltfag ved siden af sin undervisning i skoleåret 2014-15. De varikke nok til at oprette et hold i materiel design, dengang hunlæste på læreruddannelsen. 

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Når man går til eksamen i håndværk og design på UC Sjælland i Vordingborg, er det ikke ligesom den gamle sløjd-eksamen, hvor man trak lod blandt fire emner. Nej, her vælger de studerende selv, hvad de vil fordybe sig i - og Sarah Urgaard valgte at være "egoistisk".

 

"Jeg havde brug for teorien bag praksis, så jeg ved, hvad jeg skal ændre, når undervisningen ikke lever op til hensigten", fortæller hun. Med særligt fokus på flow og motivation i undervisningen, brænder hun for at inspirere eleverne til at tænke selv og være kreative med udgangspunkt i sig selv frem for at fortælle dem, hvad de skal lave.

"Jeg fandt ud af i min opgave, at det vigtigste er at give dem værktøjerne. Jeg vil hellere lære dem at fiske frem for at give dem fiskene. Min opgave som lærer er at synliggøre processen og mulighederne og gøre faget relevant for eleverne.

Så er de første lærere uddannet i håndværk og design

Inspirationsvæg og "moodboards" Siden februar har Sarah Urgaard løbende arbejdet på sin eksamen i håndværk og design, der består af tre dele: En skriftlig, en praktisk og en mundtlig. Og den eksamensform giver god mening, mener hun.

"Det mundtlige oplæg kobler teori og praksis sammen. Der er ingen håndværksfag, der kan rummes på et enkelt år uanset eksamensformen. Ved at have bestået min eksamen, har jeg nu fået lov til at udvikle mig i faget, og sammen med mine elever udforske de muligheder, som faget rummer", siger Sarah Urgaard.

Den skriftlige del af Sarah Urgaards eksamen er en synopsis, hvor udgangspunktet er at lære eleverne at indhente deres egen inspiration og tage udgangspunkt i deres egen kreativitet. I den praktiske del er det meningen, at læreren skal gennemgå den samme designproces, som eleverne skal igennem, dog på et højere niveau. Det består af en inspirationsvæg med materialer, mønstre og farver samt, hvad hun kalder "moodboards" over de mange udfoldelsesmuligheder, eleverne har i faget.

"Jeg har kombineret træ, stof og metal og har på 15 gange 15 centimeter vist nogle af de håndværksteknikker, faget rummer - for eksempel vævning, broderi og behandling af træoverflader. For hvis ikke eleverne kan se, at vævning kan være en del af håndværk og design, så vil de ikke være inspireret til at bruge det", fortæller hun.

Den praktiske del har fyldt mest for Sarah Urgaard, og fordi hun selv har fundet den problemstilling, hun ville til eksamen i, har hun arbejdet hårdt for at skabe et godt produkt.

"Og så har det været et personligt udviklingsprojekt undervejs. Designprocessen kan man ikke rammesætte i forhold til tid og eksamen, så det har været fedt at kunne arbejde på det løbende", siger hun om sin eksamen. Og det hårde arbejde lønnede sig, da hun var oppe til det mundtlige forsvar og fik 12 for sin opgave.