Succeskriteriet for inklusion er, at alle elever skal lære mere, og det lader til ikke at være tilfældet lige nu, siger næstformand i Danmarks Lærerforening Dorte Lange.

DLF: Inklusion kræver lærerkræfter

Inklusion er vejen frem, men det kræver ekstra lærerkræfter, at der sidder børn med forskellige diagnoser i klassen, mener Danmarks Lærerforening. DLF anklager politikerne for et meget alvorligt svigt, efter at en undersøgelse i dag viser, at 60 procent af de elever, der er flyttet fra en specialskole, ikke får nogen særlig støtte i deres folkeskoleklasse.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Politikerne på Christiansborg har givet folkeskolen flere og flere opgaver med inklusion og skolereformen. Men resurserne er blevet færre og færre. Siden 2009 er der fjernet over 6000 lærerstillinger, og udgifterne til den enkelte elev er faldet med 13 procent over en ti-årig periode. Og Norge og Sverige har for længst overhalet Danmark, når man ser på investeringer i folkeskolen. Derfor er det på tide, at politikerne tager ansvar og tilfører resurser, så det bliver muligt at løfte de mange nye opgaver", siger næstformand for Danmarks Lærerforening Dorte Lange i en pressemeddelelse.

Ifølge den rapport fra SFI, Forskningscenter for Velfærd, som blev offentliggjort her til morgen, klarer de inkluderede elever sig signifikant dårligere fagligt end deres klassekammerater.

SFI-rapport: 60 pct. af inkluderede får ikke støtte

"Succeskriteriet for inklusion er, at alle elever skal lære mere, og det lader til ikke at være tilfældet lige nu. Når en lærer har 24 elever i klassen, hvoraf de tre er elever med diagnoser, så er det nødvendigt med ekstra lærerkræfter. Men det bliver ofte sparet væk, fordi skolerne er voldsomt pressede på økonomien. Og så siger det sig selv, at eleverne ikke får den undervisning, de har krav på", siger Dorte Lange. 

Men rapporten viser også, at de elever, der får støtte, efter at de er kommet over i den almindelige folkeskole, er glade og oplever, at støtten hjælper dem.

"Løsningen er, at eleverne skal have den fornødne støtte, og det sker ved, at skolerne har mulighed for at ansætte flere lærere og gerne lærere med kompetencer inden for inklusion, som kan videndele med kollegerne. Samtidig er det afgørende, at der bliver lavet konkrete handleplaner for inkluderede elever, så man sikrer, at eleven får støtte fra start og bliver fulgt tæt".