Mark Andrew Jewkes fortæller, at han holder fri om søndagen nu. »Men jeg håber, at der kommer til at ske nogle ændringer, så vi får vores professionelle råderum tilbage. Det er blevet kappet. Måske mærker elevene det ikke, men jeg gør«.

Helt nye skemaer til alle på Nordstjerneskolen

Forkert planlægningsgrundlag har betydet, at resurserne har været ulige fordelt i skolens afdelinger, melder skolens ledelse ud. Derfor ændres skemaerne fra 1. november på Frederikshavns store skole.

Publiceret
»Vi starter forfra med nyt skema. Som udgangspunkt kommer alle til at undervise 21-28 lektioner. Det er mange«, siger tillidsrepræsentant Søren Frost.

Nordstjerneskolen iFrederikshavn

Skole med knap 1.100 elever. Den er sammenlagt af tre skoler ogåbnede i ny skolebygning januar 2013. Endnu en skole skal senerefusioneres ind i skolen. Skolen har specialklasserække og fleremodtageklasser.

Frederikshavn er en af landets fattigste kommuner. I februarskrev økonomi- og indenrigsministeren til kommunen og badforvaltningen stramme op. Ellers bliver kommunen sat underadministration.

Lærerkreds Nord har forhandlet en udmøntningsaftale med etværdipapir hjem. Lærerne har maksimalt undervisningstimetal på 850,og nyuddannede har 750.

SERIE

Folkeskolen følger hverdagen på to skoler i detteskoleår. Det er Trongårdsskolen i Lyngby-Taarbæk ogNordstjerneskolen i Frederikshavn.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Resurserne er ulige fordelt i Nordstjerneskolens afdelinger, og det betyder, at der i nogle afdelinger ikke er medarbejdere nok til at varetage elevernes skemalagte lektioner. Derfor vil ledelsen have nye skemaer og nye opgaveoversigter klar til 1. november for hele skolen. Konsekvensen bliver blandt meget andet, at flere kommer til at undervise mere.

»Vi starter forfra. Som udgangspunkt kommer alle til at undervise 21 timer - det vil sige 28 lektioner. Det er mange«, siger tillidsrepræsentant Søren Frost.

Tanken var oprindelig, at lærerne sammen med pædagogerne selv skulle dække vikartimer ind i hver afdeling. Men det har ikke kunnet lade sig gøre, så den nye skoleledelse har trukket skemalægningen og vikardækningen tilbage. Tidligere var det lærerne selv i de enkelte afdelinger, der stod for skemalægningen. Det har givet problemer, fordi ingen kendte de nye opgaver godt nok.

Især i indskolingen har den oprindelige planlægning givet problemer med for få lærere uddannet i de fag, de underviste i. Pædagoger har stået for en del af arbejdet - også undervisning.

I et brev til forældrene skriver skoleledelsen: »I nogle Stjernetakker (afdelinger) er det med nuværende udgangspunkt ikke muligt at overholde ministeriets bestemmelser om timetal, og i andre Stjernetakker er personalet udsat for et stort pres i forhold til at undervise i fag og områder, som de ikke er uddannede til. Set fra dette perspektiv har vi i ledelsen vurderet, at det er absolut nødvendigt med en ny planlægning af skoleåret 2014-15. Opgaven med at omfordele resurserne, ny fagfordeling og skemalægning er med dette udgangspunkt taget tilbage til ledelsesgruppen«.

Skoleledelsen forklarer i forældrebrevet, at det desværre nok kommer til at betyde, at nogle klasser får ændrede sluttidspunkter i forhold til nuværende skema.

»Vi er selvfølgelig meget, meget kede af, at det endnu en gang er nødvendigt at ændre på bemandingen i nogle klasser. Vi forsøger at minimere ændringerne til det absolut nødvendige, og vi forsøger at friholde de klasser, som har været hårdest ramt i forhold til tidligere ændringer«, skriver ledelsen.

Slog for stort brød op

Tillidsrepræsentanten fortæller, at skolen har slået for stort et pædagogisk brød op. Efter sammenlægning af flere skoler og indflytning i den nye bygning sidste skoleår var der blandt andet tilrettelagt forundringsforløb for eleverne i nogle frikvarterer, hvor de kunne beskæftige sig med naturfag, matematik eller andre fag.

»Det var kanongodt, men det kostede for mange timer. Vedkommende, der stod for det, er ikke længere ansat, så idéen er skrottet igen. Det er en skam, at der ikke er plads til andet, men det dur ikke, når der ikke er timer nok til undervisningsopgaverne«, siger Søren Frost.

»Vi har desværre som skole betalt dyre lærepenge, med den måde skoleåret i første hug blev planlagt på. Det er nødvendigt med ændringerne nu, så underviserne og pædagogerne hver især kan varetage de opgaver, som de er uddannet til. Nu vil vi se fremad og håbe, at energien kan bruges til at planlægge gode undervisningsforløb i stedet for at bruge for meget energi på at få organiseringen til at gå op«.

Skolens leder rejste til nyt job i juni, og en konstitueret skoleleder startede 1. september. Nordstjerneskolen får først en ny skoleleder i 2015, har kommunens skolechef meddelt.

»Med den nye organisering af undervisningstid og skemalægning bliver der mulighed for at justere i mandskabet til lektiecaféerne. Tilslutningen til lektiehjælp/faglig fordybelse er jo størst blandt skolens yngste elever, og samtidig har det knebet med nok voksne til at løse opgaven kvalitativt, da den faglige og pædagogiske udfordring overstiger det billede, vi kender fra normalundervisningen«, siger Søren Frost.

Atlasstafetløb

Det er her på kanten af oktober svært at sige, præcis hvad de nye skemaer kommer til at betyde. Udgangspunktet er, at man vil bevare klasselærerfunktionen.

»Vi har været igennem mange tiltag, omvæltninger og forandringer - fra fusionering af flere skoler over arbejdstid og til skolereformen. Der har hele tiden været tale om brandslukning for at få hverdagen til at hænge sammen«, opsummerer Søren Frost.

Tillidsrepræsentanten fortæller, at flere kolleger end normalt i sparetider er rejst til nye job i andre kommuner.

Men lærere og pædagoger gør, hvad de kan for at få skolehverdagen til at køre godt. Bevægelse i undervisningen folder sig for eksempel denne dag ud for 25 elever i 7.b i et bånd på en halv time.

Lærer Ricky Gade har klassen i geografi og har arrangeret et atlasstafetløb ude ved multibanerne. Eleverne er delt i to grupper, der konkurrerer med hinanden. En elev fra hver gruppe løber rundt om multibanen og hen til to borde hver med et atlas. Her skal eleverne besvare et spørgsmål: Hvor ligger Adelaide - på hvilken side i atlasset og i hvilken verdensdel?

Tre sportsskadede elever hænger ud nede ved bordene og hepper på klassekammeraterne. Febrilsk bladrer eleverne fra registret og om på side 56. Når det er klaret, løber de hen til Ricky Gade, hvisker »side 56, Australien«, og læreren vifter med hånden og sender næste elev bag multibanerne ud på løbetur.

»De skal slå op i atlasset under stress. De får pulsen op, der er leg og frisk luft i det. Faktisk er eleverne ikke særlig vant til at skulle slå op i et register og finde frem til oplysninger i en opslagsbog, og det skal de kunne«, siger Ricky Gade.

Her sker det så i bevægelsesbåndet på en halv time.

Eleverne fortæller, at det er rart i stedet for at sidde i klassen, og at det giver noget energi.

»Men vi vil hellere have tidligere fri. Nogle gange går vi tur, og det er spild af tid«, mener én.

»Nogle gange har vi bevægelse lige efter idrætsmodulet«, sukker en pige.

Vi eksperimenterer

Bevægelse var også med i rigt mål, da eleverne i tyskundervisningen hos Mark Andrew Jewkes producerede små film.

»Ich werde dir helfen«, råber Lola i filmen, mens hun løber gennem Berlin - her illuderet ved en vej i Frederikshavn, hvor en pige fra klassen med pink paryk løber af sted. Hun løber længe. Filmen har noget musikvideo over sig.

Eleverne er ved at evaluere deres film sammen med tysklæreren. De griner og er meget tilfredse med deres film. Og tysk får de bestemt også talt.

»Selve filmen giver ikke tyskundervisning, men det har krævet selvstyring hos eleverne at producere den lille film i gruppen, de har skrevet dialogerne og tekstet filmen, så her er både bevægelse og understøttende undervisning. Sådanne projekter har vi i øvrigt lavet også før skolereformen«, som Mark Andrew Jewkes formulerer det.

»Vi gør det, vi skal. Vi eksperimenterer. Når emnet er Egypten, bygger vi måske pyramider af menneskekroppe i en lille pause og laver egyptian walk, som vi har set det på en lille YouTube-video. Sådan en lille pause elsker nogle af eleverne«.

Nordstjerneskolen: Meget sejler nu, men det må ikke gå ud over børnene 

 

Han fortæller, at han øver sig i at holde fri, når han er hjemme, men da han har samfundsfag, bruger han noget tid på at følge med i nyhedsudsendelserne.

»Alt hvad jeg kan gøre på skolen, det gør jeg her. Men jeg har ofte en fornemmelse af at være dårligt forberedt. Når et link ikke virker i undervisningen, og eleverne spørger, om jeg ikke kunne have tjekket det på forhånd, eller når jeg er nødt til at give dem fem minutters pause, mens jeg finder noget på nettet. Jeg mister flow, og hvis jeg havde en lærerstuderende som praktikant, som jeg indimellem har haft, så ville det være et rigtig dårligt eksempel«, mener Mark Andrew Jewkes.

»Jeg håber, det her bliver lavet om. Jeg synes, vi skal have vores professionelle råderum tilbage. Det er blevet kappet. Måske mærker eleverne det ikke, men jeg gør. Vi har svært ved at finde fælles tid til at planlægge undervisning. Mine kolleger underviser, når jeg forbereder mig, og omvendt. Men jeg holder hviledagen hellig nu, hvor jeg tidligere arbejdede om søndagen«.

Frederikshavn Kommune har besluttet, at pædagogerne står for 75 procent af den understøttende undervisning. Lærer Mark Andrew Jewkes forklarer, at de har svært ved at få folk udefra - for eksempel fra foreningslivet - til at komme gratis til skolen. Mange vil have penge for det, og det kan skolen ikke honorere.

  

Tomme lokaler: 
Lektiecafé for de færreste