Tidligere var det et kritikpunkt, at det var svært at få øje på eleverne i bachelorprojekterne. Nu er der interview med bl.a. elever, fortæller Lars Emmerik Knudsen.

Bachelorprojekter på universitetsniveau

Niveauet for de bachelorprojekter, der kan komme i betragtning til at få prisen som årets bedst, er markant stigende. Det mener lektor ved Læreruddannelsen i Vordingborg Lars Emmerik Knudsen, der er medlem af lærerprofession.dk´s priskomite.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"I år er der et højere niveau end vi har set de tidligere år," siger Lars Emmerik Knudsen. "Jeg underviser også på universitetet og nogle af bachelorprojekterne har elementer, som minder om det, de studerende leverer der."

Det er omgangen med teorien, der har rykket sig, og det ser ud til, at de lærerstuderende i slutningen af deres uddannelse er blevet mere interesseret i at afsøge forskellige og nuancerede teorier, hvor det tidligere var de samme teoretikere, som blev gentaget igen og igen.

"De studerende breder sig meget mere ud, og går også specifikt ned i nogle hjørner af faglige teorier, og bruger dem interessant, så man som bedømmer og vejleder skal holde tungen lige i munden for at følge med. De studerende er også mere fordomsfrie, end de har været før", siger Lars Emmerik Knudsen. "

Det virker også, som om det metodiske niveau er blevet højere.

"Det er ikke voldsomt imponerende, men man skal have i tankerne, at de studerende ikke er blevet undervist i at bruge undersøgelsesmetoder. I den nye læreruddannelse vil der være mere fokus på undervisning i det område, så anvendelsen af undersøgelser kan blive bedre og mere stringent," siger Lars Emmerik Poulsen.

Bachelorprojektet: Tag udgangspunkt i indsamling af empiri 

Han håber, at der på læreruddannelserne vil blive lagt vægt på at lære de studerende at bruge metoder mere kreativt. Så de ikke bare gennemfører et interview med den lærer, som vedkommende synes er spændende, men rammesætter interviewet på nogle interessante måder, som kan få flere relevante oplysninger frem.

Det har tidligere været en anke, at der ikke var elever til stede i bachelorprojekterne. Sådan er det ikke helt længere.

"I de nominerede projekter bliver de indsamlede data i form af interviewmed blandt andre elever brugt til at udvikle besvarelsen og der er kommet flere elever med," siger lektoren. "Men priskomiteen kunne godt efterlyse det endnu mere."

Lars Emmerik Damgaard Knudsen er formand for Den Nationale Faggruppe for Professionsbachelorprojektet, som er nedsat af Læreruddannelsens Ledernetværk og han har skrevet ph.d.-afhandlingen "Teori og Praksis i Læreruddannelsen - kundskabsformer, kultur og kropslighed".