Lærer- og efteruddannelse
0   881

Lærerstuderende: Vi udnyttes som gratis arbejdskraft

Ifølge Lærerstuderendes Landskreds er det 'løndumping', når studerende overtager hele eller dele af en skole fra lærere, der er på kursus - det, der kaldes skoleovertagelse. Formand Bob Bohlbro mener, at regeringens kompetenceløfts-milliard og nye krav om praksis-kobling i læreruddannelsen er årsag til den stigende tendens.

Der er ingen penge i regeringens efteruddannelsesmilliard til at vikardække undervisningen for de lærere, der er på kursus. Danmark Lærerforening frygter derfor, at i forvejen pressede lærere ender med at skulle dække undervisningen for kolleger, der er på efteruddannelse. Men de lærerstuderende tager en del af den tørn, når der er skoleovertagelse på skemaet, og det er der oftere end tidligere, siger Bob Bohlbro.

"Det er der to årsager til. Mange lærere efteruddannes nu på grund af milliiarden til det, og så er der nye krav om praksis-kobling i vores uddannelse, men skolerne får ingen penge til at udføre det. Derfor ser vi flere projekter a la skoleovertagelse", siger han.

"Det er et kæmpe problem og også et stigende problem. Vi har ikke lige nu et billede af omfanget, men får flere henvendelser fra studerende, der klager over det".

Mangler vejledning - eller penge

Artiklen fortsætter under banneret

Bob Bohlbro mener ikke, at skoleovertagelse kan kaldes et uddannelseselement. 

"Studerende står alene i klassen med et stort ansvar, og det kan ikke kaldes uddannelse, for der er ingen vejleder til stede. Sådan en situation er vi ikke uddannet til, det er vi kun undervejs til", siger han.

Det er de studerendes underviser fra læreruddannesen, som skal vejlede studerende, men det er slet ikke nok, mener Bob Bohlbro, som kræver mere vejledning eller løn til de studerende.

"Det er ikke meningen med praksis-koblingen, at studerende skal arbejde gratis som undervisere", siger Bob Bohlbro, og ifølge ham er der ingen tvivl om, at de lærerstuderende fungerer som vikarer, blot uden betaling. 

"Det er løndumping, fordi man bruger gratis arbejdskraft på skolerne. Nogle steder tvinger man de studerende til at deltage i det. Det er også overenskomststridigt. De lærerstuderende dækker nogle overenskomstdækkede arbejdsområder, men de får ingen løn for det", siger han.

En god aftale for skoler og læreruddannelser

Ifølge Bob Bohlbro er rationalet i at lade de studerende stå for at dække timer for lærere på efteruddannelse, at det er en langt billigere metode end at hyre 'rigtige' vikarer.

Når skoler tager praktikanter ind, får skolerne kun penge til at betale for praktikperioden, men i henhold til den nye læreruddannelse skal de studerende også have mere praksis-kobling i undervisningsfagene. 

"Når skolerne skal levere denne praksis-kobling til de studerende uden at de bliver betalt for det, så tænker de alternativt. Det betyder, at skolerne sender lærere på efteruddannelse på læreruddannelsesinstitutionerne, som til gengæld sender gratis arbejdskraft i form af lærerstuderende den anden vej", siger Bob Bohlbro.

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Lærerstuderendenetværket er for alle lærerstuderende samt andre med interessere for læreruddannelsen. I samarbejde med Lærerstuderendes Landskreds.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
241 andre er allerede tilmeldt