"Personalet siger, at der er kommet meget mere ro og struktur på elevernes skoledag, fordi de har mere plads at være på. Og er der noget, disse børn har brug for, så er det struktur og forudsigelighed", siger Mogens Schnejder.

Specialskole kører videre med færre elever efter sammenlægning

Lyshøjskolen i Viborg er ikke længere en selvstændig specialskole, men en afdeling under Nordre Skole. Selv om afdelingen næsten har fået halveret sit elevtal, er planen at bevare den, for de 34 resterende elever har gavn af en skole med bedre plads.

Publiceret

Specialskoler udsat for strukturændringer

Mens Lyshøjskolen i Viborg fortsætter som en afdeling underNordre Skole, så er tre andre specialskoler blevet nedlagt dennesommer. Det drejer sig om Tejbjergskolen i Kalundborg Kommune,Bækgårdsskolen i Skjern og Den kommunale Specialskole i Farsø. Detviser Folkeskolens årlige undersøgelse af nedlæggelser ogsammenlægninger af skoler.

I Kalundborg fortsætter nogle elever i nyoprettedeinklusionscentre på tre folkeskoler, mens de resterende nu går påSvallerup Skole, som også er en specialskole. I Ringkøbing-SkjernKommune er eleverne flyttet til en anden specialskole, RindumKjærgaard i Ringkøbing, og i Farsø går eleverne i specialklasser påFarsø Skole.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Skoleleder Mogens Schnejder fra Nordre Skole har pr. 1. august overtaget ledelsen af Lyshøjskolen, som indtil sommerferien var en selvstændig specialskole for elever med socio-emotionelle vanskeligheder. Politikerne i Viborg har ønsket, at specialskolerne kommer tættere på den almene skole, og derfor er Lyshøjskolen blevet en afdeling under Nordre Skole, som samtidig bliver hjemsted for et nyt videncenter for specialundervisning.

Hårde tider for opholdssteder koster særlig specialskole livet

Indtil 1. januar i år havde Lyshøjskolen 60 elever, men det tal er nu nede på 34. Nogle blev fordelt mellem Nordre Skole og Egeskovskolen ved årsskiftet, hvor de går i en specialklasserække, som de to skoler havde i forvejen. Andre gik ud af skole før sommerferien.

"Vi har fået hver en lille gruppe elever ud fra en psykologisk-pædagogisk vurdering af, hvem der vil få udbytte af at gå hos os, hvor de kan spejle sig i almenområdet", siger Mogens Schnejder, der har fået de yngste af eleverne.

Ikke i spil at nedlægge Lyshøj-afdelingen

At Lyshøjskolen næsten har fået halveret sit elevtal betyder, at der er bedre plads til de resterende 34 elever, og det har de brug for.

"Personalet siger, at der er kommet meget mere ro og struktur på elevernes skoledag, fordi de har mere plads at være på. Og er der noget, disse børn har brug for, så er det struktur og forudsigelighed", siger Mogens Schnejder.

Specialskole nedlægges som konsekvens af inklusion

At de 34 elever ikke også er blevet fordelt til Nordre Skole og Egeskovskolen er et politisk valg.

"Byrådet har med den berømte Søren Pape i spidsen besluttet, at der ikke skal nedlægges undervisningssteder i Viborg. I stedet sker der omstruktureringer. Derfor er det ikke i spil at lukke Lyshøjskolen. Vi gearer bare afdelingen ned til et andet niveau", siger skolelederen.

En lærer fortsætter i et nyt beredskab

Når elevtallet falder, følger antallet af lærere ofte med. Sådan har det også været på Lyshøjskolen, men det har ikke været nødvendigt at afskedige nogen.

Stor forskel på hvor godt fusionsskoler fungerer

"Nogle lærere har benyttet lejligheden til at søge væk eller gå på pension, og så havde vi selv brug for nogle her på Nordre Skole, så vi har ikke haft afskedigelser. Der var vi heldige", siger Mogens Schneider.

En af lærerne har fået job i et videncenter for specialundervisning, som netop er blevet oprettet på Nordre Skole.

"Læringscentret har særlig fokus på de elever, som skal ud på Lyshøjafdelingen på sigt, medmindre det lykkes os at forebygge, at det bliver nødvendigt. Centret skal fungere som et beredskab".

Is når bøgen springer ud

Tilbage er 18,2 fuldtidsstillinger i Lyshøj-afdelingen.

"Der skal være et vist antal medarbejdere for at kunne bevare dynamikken og fagligheden. Vi har elever fra 2. klasse og op og skal dække alle fag på alle årgange. Eleverne har brug for voksne, som kender til deres problematikker", siger Mogens Schnejder.

Selv om der er 13 kilometer mellem Nordre Skole og den nu tidligere Lyshøjskolen, skal fusionen føre til et øget samarbejde om eleverne.

Vestjyske elever mister deres specialskole og får op mod 50 kilometer i skole

"Lyshøjafdelingen har egen bus, så lærere og elever skal bruge vores faglokaler og legeplads, og de skal deltage i fælles arrangementer med normalområdet. Vi har for eksempel en tradition med at give is den dag, bøgen springer ud, og det inviterer vi Lyshøj-eleverne med til, så de vænner sig til skolen. Det kommer stille og roligt", forudser Mogens Schnejder.