Bachelorprojekt Dansk mellemtrin
0   703

Litteraturlæsning med nye medier kræver stor lærerviden

Eleverne skal lære at arbejde med multimodale tekster for at kunne begå sig i vidensamfundet. i-bogen har læringspotentiale og giver både elever og lærere nye udfordringer, skriver Stinne Roed Sørensen i sit bachelorprojekt.

»Hvorledes kan arbejdet med iTavs kvalificere elevens læsning af multimodale tekster, og hvordan spiller den faglige målsætning for forløbet sammen med anvendelsen af iPad som læringsplatform?« spørger Stinne Roed Sørensen fra Læreruddannelsen Aalborg ved UC Nordjylland i sit professionsbachelorprojekt. I et praktikforløb på Gudumholm Skole har hun gennemført et litteraturforløb, hvor der blev arbejdet med den grafiske roman »iTavs« en 6.klasse i seks uger med ni lektioner om ugen. Stinne Roed Sørensen blev interesseret i iTavs, fordi den er den første danske skønlitterære udgivelse af sin slags på den digitaliserede bogreol.

iTavs er en remedieret udgave af romanen Camilla Hübbes »Tavs«. Tavs findes som papirbog, som e-bog og som i-bog til iPad. I projektet bruges Tavs som i-bog, som afviger papir- og e-bogen ved at kombinere tekst og billeder med lyd, levende billeder og interaktive elementer. De interaktive elementer opfodrer læseren til at interagere med teksten.

Projektet viser, at undervisning med digitale læremidler rummer både potentialer og udfordringer »Potentialet findes i iTavs' særegne, multimodale udtryk som en del af den komplekse ungdomslitteratur, hvor litteraturen muliggør et samspil mellem det litterære værk og elevens egen livsverden. Ved denne fordobling i litteraturen skabes et spændingsfelt mellem den implicitte læser og den konkrete læser, hvor det gøres tydeligt, hvordan dette harmonere med eller udfordrer elevernes læsning«, skriver Stinne Roed Sørensen i sin konklusion. iTavs bryder med det trygge bogformat ved at bruge nye litterære former, som kommunikerer gennem mange forskellige repræsentationsformer. Det komplekse formsprog udfordrer flere elever, fordi »de kan have svært ved at læse med fordobling«, og iTavs kræver, at man læser alle tekstens modaliteter for at give mening., og det forudsætter, at eleverne har et litterært beredskab, så de kan møde den udvidede tekstkultur.

»Min tese er på baggrund af dette, at eleverne ikke automatisk kan læse multimodalt eller besidder multimodal literacy, men at undervisningen i læsningen heri er nødvendig for at kvalificere den multimodale læsning. Ungdomslitteraturen er således ikke lettere tilgængelig, fordi den er multimodal, men gør det muligt at benytte modaliteternes udfordringer og muligheder til at undervise eleverne i det særlig multimodale samspil. Denne kompetence kan bringes videre til andre tekster og fag« hedder det i konklusionen.

Artiklen fortsætter under banneret

En af udfordringerne er modaliteternes tendens til at konkurrere om læserens opmærksomhed eller at overkommunikere. Teksten vil læseren noget, og den kræver et særligt engagement fra både lærer og elev. Det er derfor vigtigt, at læreren har baggrundsviden om de digitale læremidler, understreger Stinne Roed Sørensen. Eleverne har undervejs skullet justere deres forventninger til læsningen, og de »realiserer da også teksten på forskellig vis, men de kommer alligevel frem til konvergerede tolkninger af teksten i produktionen af deres booktrailere og budskabet heri«.

At læse skønlitteratur på skærm befordrer n anderledes læse- og litteraturpraksis, og iPad'en har i forløbet hjulpet eleverne i retningen af den faglige målsætning, mener Stinne Roed Sørensen. Der er også mange faldgruber, men læreren med viden om platformens styrker og svagheder indkredse elevernes arbejde, og arbejdet med en læselogbog og en booktrailer har været faste holdepunkter i arbejdet, og dermed slås det fast, »at iPad'en kan være et kvalificerende læringsredskab i undervisningen«. 

«iTavs er et undervisningsmateriale af høj kvalitet, som kan være med til at udvikle eleverne som læsere i en digitaliseret folkeskole. Forudsat at lærerens tanker bag planlægning, udførsel og evaluering af et sådant forløb bunder i at undervise med de digitale læremidler«, slutter Stinne  Roed Sørensens konklusion.

Se hele projektet, "Litteraturlæsning med nye medier", og den tilhørende e-bog, "Litteraturlæsning", til højre under EKSTRA.

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
11.561 andre er allerede tilmeldt

De bedste professionsbachelorprojekter og pædagogiske diplomprojekter

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.255 andre er allerede tilmeldt

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
17.530 andre er allerede tilmeldt