Inklusion
0   429

"De giver med den ene hånd og tager med den anden"

Herning Kommune har høstet roser for med inklusionsprojektet 'Knæk Kurven' at investere i efteruddannelse og ekstra holddannelse i indskolingen. Men pengene er fjernet andre steder på skoleområdet, mener den lokale lærerforening. "Det er at blande tingene sammen", siger skolechefen.

Herning Kommune fik masser af ros, da man præsenterede inklusionsprojektet Knæk Kurven: I perioden perioden 2009-11 investerede kommunen 14 millioner kroner i flere midler til holddeling i indskolingen og efteruddannelse til lærerne. Planen var at nedbringe antallet af elever på specialskoler og i specialklasser og dermed på sigt  bremse udgifterne til specialområdet, der på det tidspunkt steg med 8,6 procent om året.

Allerede i 2012 var Herningegnens Lærerkreds dog ude med en løftet pegefinger:

Artiklen fortsætter under banneret

"Jeg mener, Herning Kommune fortjener ros, for de har lavet en plan og involveret alle parter og investeret nogle penge. Knæk Kurven er et rigtig godt tiltag, men det bliver nok præget af den generelle økonomiske situation på skoleområdet", sagde formand Helen Sørensen til folkeskolen.dk.

"Det her er en stor opgave. Kommunen må ikke tro, at de kan løse den opgave ved én gang at investere 14 millioner".

Den advarsel mener Helen Sørensen nu, at kommunen sad overhørig.

"Projektet har været forstyrret af, at man, samtidig med at man har investeret, har fjernet penge et andet sted. Vi hører fra skolerne, at kommunen 'giver med den ene hånd og tager med den anden'. Derfor tror jeg ikke på, at indsatsen har fået det fulde gennemslag. Resultaterne kunne formentlig have været bedre", siger hun.

Fra den ene kasse til den anden

Helen Sørensen peger på, at kommunen i to omgange har skruet ned for vikardækningen af ansatte, der går på barsel (1,8 millioner kroner i 2008 og 2 millioner i 2011) og har reduceret prisfremskrivningen i perioden 2007-2012 med 5 millioner kroner. Dertil kommer, at skolernes lønsum genrelt er udhulet af, at de stadig flere lærere i dag er overenskomstansatte og skal have indbetalt pension, og at klassekvotienten er steget, da skolestrukturen blev omlagt i 2011.

På lærerkredsens generalforsamling for nylig lød der derfor en kraftig opfordring fra formanden til, at byrådet har fokus på inklusion, når det den 7.-8. april afholder budgetseminar. Nu skal de gode takter, man slog an med 'Knæk Kurven', nemlig holdes ved lige.

"Få det nu rettet op igen, for Herning var på rette spor. Det var en flot og på alle måder rosværdig måde, man lagde op til at gå til inklusionen på. Men en indsats i indskolingen hjælper jo ikke, hvis alle holdtimer er væk, når man kommer i 4. klasse", siger Helen Sørensen.

Kommunen: Tingene bliver blandet sammen

Skolechef i Herning Kommune Sven Nørgaard påpeger, at kommunens inklusionsindsats ikke stoppede med 'Knæk Kurven', og at der stadig tilgår øremærkede midler til inklusionsindsatsen i indskolingen.

"De midler, der blev afsat dengang, de er helt indtakte. Det er fakta. De er øremærkede og bliver meldt ud til skolerne hvert år. Så kan jeg godt se, at der bliver nævnt en masse andre ting, som jeg synes er at blande tingene sammen. Det kan jeg ikke forholde mig til", siger han.

Men er det penge, der ellers ikke ville have tilgået skolesystemet?

"Det er penge, der er taget direkte fra kommunekassen i 2007-08, og er sat på vores budget indtil der politisk bliver besluttet noget andet. Og det er endnu ikke sket".

Kan du genkende de nedskæringer, lærerforeningen mener er sket på skoleområdet?

"Jeg kan se, at der bliver blandet rigtig mange ting sammen. Nu er dagsordenen inklusion. Der er fakta, at processen bliver fastholdt og at pengene er øremærkede holddeling og efteruddannelse, så de ikke kan gå til hverken tyskbøger eller benzin". 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.275 andre er allerede tilmeldt