Forårets konflikt afspejles tydeligt i faldet i lærernes trivsel på jobbet, mener rådmand i Aarhus.

Trivslen er faldet blandt lærerne i Aarhus

Ny måling af det psykiske arbejdsmiljø på Børn og Unge-området i Aarhus viser, at trivslen er faldet en hel del på undervisningsområdet. En udvikling, der ærgrer, men ikke overrasker rådmand for Børn og Unge, Kristian Würtz efter forårets lockout. Især betyder ledelse meget for lærernes jobtilfredshed.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Da medarbejdernes jobtilfredshed blev målt i 2011 lå lærerne højst på "udvikling", som et hovedemne for jobtilfredshed. Dengang sagde 46 procent, at det betød meget for deres jobtilfredshed. Nu står udvikling kun for 21 procent af betydningen for lærerne. Derimod er "ledelse" det væsentligste emne for lærerne. 35 procent mod 5 procent for to år siden.

Samtidig er "belastning af helbred og familie" steget fra 7 til 14 procent for lærerne på de seneste to år.

"Vores trivselsmåling ligger i kølvandet på forårets landsdækkende lockout af lærerne, og det har sikkert sat præg på tallene. Alle ved, at vi dengang var igennem en hård proces, men uanset forklaringerne, tager vi tallene alvorligt. Vi vil fortsætte den tætte dialog og samarbejde med medarbejderne, så vi igen kan bevæge os i retning af vores fælles mål om større trivsel for alle", siger Kristian Würtz i en pressemeddelelse om undersøgelsen.

Han understreger, at eleverne scorede højt på karakterskalaen i sommer og generelt trives godt i skolerne.

Den enestående lokalaftale på godt og ondt

"Det betyder, at medarbejderne går professionelt til opgaven og leverer høj faglig kvalitet i skolerne, selv om de har oplevet at blive presset på rammerne. Det fortjener de al mulig anerkendelse for".

I alt er 8.400 medarbejdere i kommunen blevet spurgt og svarprocenten er på 84. 1.197 lærere har deltaget.

Generelt viser svarene, at trivslen er på status quo eller en mindre nedgang på nogle dimensioner. Men lærerne skiller sig negativt ud. I en tilsvarende undersøgelse i 2011 sagde 71 procent af medarbejderne, at deres trivsel var høj eller meget høj. Nu er tallet 64 procent.

HovedMedUdvalget har identificeret tre fokusområder for kommunen som opfølgning på undersøgelsen. Det er ekstra fokus på social kapital på de arbejdspladser, der scorer lavt på social kapital. Så er det ledelse og udviklingsmuligheder og mening i arbejdet for den enkelte medarbejder.

For lidt anerkendelse til lærerne

Undersøgelsen har set på enkeltområder og her skiller "anerkendelse" sig især ud blandt lærerne. Anerkendelse betyder meget for lærernes jobtilfredshed eller mangel på samme.

"I det udfordrende forår og sommer, som har præget skoleområdet, har det dermed været ret afgørende for medarbejdernes jobtilfredshed, om ledelsen på og over skolen er lykkedes med at skabe en anerkendende og respektfuld stemning", står der i rapporten.

Lærerne ønsker anerkendelse, mening i arbejdet, udviklingsmuligheder og indflydelse for at have en god jobtilfredshed. "Anerkendelse" er steget fra 3 procents betydning i 2011 til 33 procents betydning for jobtilfredsheden nu.