Matematik-netværket er for alle, der interesserer sig for og underviser i matematik. Dækker alle klassetrin. I samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening.

(6.886 følger) Se alle medlemmer

Fagligt netværk om naturfagene i folkeskolen, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks Fysik- og Kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

(6.920 følger) Se alle medlemmer
Matematik indskoling
0   722

Tyngdekraften som medspiller i nyt brætspil

Seks nye brætspil har tyngdekraften som medspiller. Man kan vinde på strategi, vægtovervejelser og matematisk kunnen, fortæller udviklerne bag Gravity Board Games. To af spillene blev forleden afprøvet på tre 7.-klasser på Center for Undervisningsmidler i København.

Brættet skal balancere, når brikkerne er placeret korrekt. Så kan spillet begynde. "Hungry Higgs" er skam opkaldt efter fysiker Peter Higgs og Higgs-partiklen, men eleverne fra 7.-klasserne er mere interesserede i, hvordan man "spiser" sin modparts brikker.

Når spillepladen vipper, er der fundet en vinder. Spillet har en tung modvægtsbrik, og så længe man kan få brættet i ligevægt ved hjælp af den, så er spillet i gang.

Artiklen fortsætter under banneret

"Jeg tog hendes spillebrik - yes", udbryder en dreng glad.

"Det er sjovt, fordi det gælder om både at være grådig og forsigtig", mener en af eleverne.

"Hungry Higgs er let at lære, men svært at mestre. Man kan regne sig frem til, hvor meget vægt, man flytter, så der er flere strategier", forklarer Michael Brommann, der er en af udviklerne bag de nye brætspil.
Der er også en app til "Hungry Higgs", og inden testdagen er ovre har de to spiludviklere fået en masse spilleopfordringer fra eleverne på deres mobiler.

Cerut startede spiludvikling
Hele ideen til de seks brætspil begyndte egentlig med, at en smøghungrende Michael Brommann gik en etage op en aften, fordi han vidste, at overboen røg cerutter. Han fik en cerut, men Leif Egholm og han begyndte også at spille backgammon sammen. Det er fire år siden, og de mange timers backgammon og samtaler undervejs udviklede sig til en virksomhed i spiludvikling.

Leif Egholm har tidligere arbejdet som lærer, skoleleder og kommunaldirektør, og Michael Brommann har i mange år arbejdet indenfor it. Undervejs i udviklingen med de seks spil har de selv stået og limet krydsfinér sammen, vejet spillebrikker, malet og udfordret hinanden med prototyper af de nu færdige spil.

Foruden spillet "Hungry Higgs" er der "Dangerous Dip", "Gaining Gravity", "Gravity Gammon", "Gravity Chess" og "Changing Challenges". Alle er spil til to personer.

Spiludviklerne har blandt andre samarbejdet med og fået støtte af Syddansk Teknologisk Innovation, der hjælper nye forretningskoncepter og iværksættere i gang.

"Ideen er at tilføje endnu en dimension til brætspil - nemlig tyngdekraften. Spillene er konstrueret hen over en vippe-anordning. Ifølge reglerne om 'kraft gange arm' vejer en brik, de står tæt på midten ikke nær det samme, som en brik, der står langt fra centerlinjen", forklarer spiludviklerne.

Meget matematik i spillene
Center for Undervisningsmidler i København har også været involveret i spil-projektet længe.

"Der er meget matematik i spillene, og man kan tænde nogle elever med spil. Vi prøvede deres tre første spil af her, og nu skal de rundt i landet og vise spillene frem på de andre centre for undervisningsmidler", fortæller Kirsten Søs Spahn, der er pædagogisk konsulent i matematik ved Center for Undervisningsmidler. Her kan lærere låne spillene til deres undervisning.

Leif Egholm og Michael Brommann har også kontaktet Forlaget Matematik, fordi de kunne tænke sig, at der blev produceret øvelseshæfter med opgaver til spillene. Men om der kommer hæfter senere er ikke besluttet endnu.

"I starten tænker eleverne kun på at spise medspillerens brikker, men der er mange matematikopgaver i det her. Jeg spiller for eksempel poker med mine elever netop for at arbejde med sandsynlighedsberegning, og det kan man også med disse spil", siger Mikkel Bøyesen, der er matematiklærer på Rosenlundskolen i Skovlunde.

"Det er tydeligt at se, at de elever, der tænker strategisk her, også er dem, der vinder oftest".

Der er bud efter Leif Egholm og Michael Brommann blandt eleverne. "Hey Leif, vil du lige se her?", råber de, når de er i tvivl om reglerne på spillet. En ekstra instruktion fra en af spiludviklerne vender ofte spillet for grupperne.

Eleverne prøver også "Dangerous Dip". De nye spil er netop ankommet, og eleverne flår cellofanen af for at sætte spillepladerne klar. I "Dangerous Dip" skal man gå banen igennem eller man kan skyde genvej tværs over pladen afhængigt af hvilke terningeslag man har fået.
Der er stor koncentration i rummet. "Dangerous Dip" er klart sværere end "Hungry Higgs". Men ind imellem kommer et skadefro grin: "Det er dejligt at vinde", siger en pige med et stort smil.

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ