Betina Ransborg håber, at sosu-eleverne, som skal begynde 1. maj på SOSU Fyn får mulighed for det. Hun kan ikke overskue konsekvenserne, hvis de ikke kan begynde på uddannelsen.

Sosu-elever kommer i lockout-klemme

Social- og sundhedslærere er bekymret for eleverne, og synes det er svært at navigere i konflikten. Uddannelsesvejleder Betina Ransborg har været med til at udvælge 169 elever, der skal begynde på Sosu-Fyn 1. maj. Men ingen ved, om de rent faktisk kan begynde.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Lige nu ved de ikke, hvad der skal ske. Nogle af dem har været i arbejde og har måske sagt op eller bedt om orlov, og hvis de ikke kan komme ind, hvad sker der så?", spørger uddannelsesvejleder Betina Ransborg, der er medlem af DLF og ansat på Sosu Fyn. Hun har været med til at finde de 169 elever, der skulle begynde på skolen den 1. maj. Men nu er hun lockoutet fra sit arbejde, og uvisheden går hende på. "Det generer mig helt vildt. Det frustrerer mig, fordi mange har søgt ind flere gange og gjort meget for at kvalificere sig til at komme ind på uddannelsen. De skal i gang. Der er også brug for dem, når de er færdige", siger Betina Ransborg.

Sosu-lærerne kæmper for forberedelsen

Arbejdsopgaver skubbes "Mange har kontaktet mig, og jeg ved, de drømmer om at komme i gang med en uddannelse. Nogle har sagt deres job op. Andre har søgt orlov, og de elever risikerer at stå i et vakuum". "Hvis de ikke kommer i gang 1. maj, så ryger vi ind i problemer med praktik og skoleplaner. Det er et stort arbejde at lave skole/praktikplaner, og især i forhold til sygehuse, har de svært ved at skaffe praktikpladser nok. Så det bliver svært at lave nye skole/praktikplaner, når lockouten er forbi". Normalt har skolen Sosu Fyn seks assistenthold af gangen, men Betina Ransborg vurderer, at der kan blive tale om flere, hvis konflikten varer ved. "Vi kan jo risikere at stå med dobbeltoptag i længere perioder på skolen, hviklet er svært at have lærerkræfter til. Det kan give nogle enorme undervisningspukler".  Betina Ransborg håber, at parterne snart sætter sig sammen og forhandler sig frem til en løsning. "Det kan godt være, man skal langt ind på arbejdsgivernes banehalvdel, men det må så være sådan det er - bare vi får nogle sikringer".

Åbent brev til Corydon: Giv forhandlingerne en chance

Mangler konfliktsammenhold Bentina Ransborgs hverdag er - ligesom elevernes - fyldt med uvished. "Det er underligt. Jeg prøver at køre mine børn til de timer, der er. Så prøver jeg at være lidt sammen med lærerne fra folkeskolerne. Men jeg synes, det er svært at navigere i konflikten. Jeg føler ikke, jeg har samme identitet som lærerne, selv om vi er i samme fagforening. Men jeg føler heller ikke, jeg har fuldt fodslag med alle de kolleger, der er lockoutet og er i andre fagforeninger, for vi bliver inviteret til forskellige arrangementer. Vi er heller ikke ens økonomisk stillet. Så det er meget underligt", siger Betina Ransborg.

Sosu-underviserne forsøger at Corydon til forhandlingsbordet