Specialundervisning
0   251

LC siger ja til at se på nødberedskab til elever fra specialklasser

LC kommer nu KL i møde og siger ja til, at kommunerne kan oprette nødberedskab til særligt sårbare elever fra specialklasserækker, hvis lockouten træder i kraft. Men LC fastholder sit nej til et generelt nødberedskab, og det indbringer KL måske for Arbejdsretten.

KL havde indkaldt Lærernes Centralorganisation til fællesmøde i går for igen at drøfte muligheden for at oprette et nødberedskab til elever, der modtager undervisning i specialklasser og på sygehuse.

På mødet sagde LC ja til at tage stilling til, om navngivne elever har brug for et nødberedskab. Hvis det er tilfældet, skal der knyttes navngivne lærere til beredskabet.

Artiklen fortsætter under banneret

"Vi vil gerne se på helt særlige enkeltelever, hvis KL kan dokumentere, at et stop i undervisningen er en trussel mod dem. Det har vi sagt ja til af hensyn til eleverne, men jeg forventer ikke, at der er ret mange børn i den situation", siger Gordon Ørskov Madsen fra LC's forretningsudvalg.

Omstændeligt, men bedre end et totalt nej

KL beder kommunerne om hurtigst muligt at sende navne ind på relevante elever. Herefter skal KL og LC tage stilling til, om den enkelte elev lever op til kravene.

"Det bliver omstændeligt, men det er bedre end et totalt nej. Vi forbeholder os dog retten til at videreføre sagen i Arbejdsretten for at få afgjort, om lærerne har pligt til at indgå en aftale med os om et generelt nødberedskab", siger forhandlingschef Lene Møller fra KL med henvisning til hovedaftalen mellem KL og LC.

Her fremgår det, at der normalt vil være behov for et nødberedskab, hvis der er tale om arbejde, der er livsvigtigt eller påkrævet for at undgå helbreds- og/eller varigt førlighedstruende følger.

Selv om LC fortsat afviser et generelt beredskab, forventer Gordon Ørskov Madsen ikke, at KL går til Arbejdsretten.

"Ved at sige ja til at se på elever i kritiske situationer giver vi KL en håndsrækning. KL har selv valgt, hvem de vil lockoute, så de kunne have gjort deres forarbejde ordentligt og have undtaget alle lærere i specialundervisningen", siger Gordon Ørskov Madsen.

Skoletilbud fortæller ikke nødvendigvis om elevens sårbarhed

I modsætning til underviserne på specialskoler er lærerne i specialklasserækker ikke undtaget den varslede lockout mod lærerne. Forskellen skyldes, at det skal være tydeligt, hvem der er omfattet af lockouten, hvis den kommer, og lærere i specialklasserækker kan også undervise i almene klasser.

Men om en elev går på specialskole eller i specialklasse fortæller ikke nødvendigvis noget om elevens sårbarhed. Det afgøres alene af, hvordan den enkelte kommune har valgt at indrette sin specialundervisning.

Moderniseringsstyrelsen har også varslet lockout af de statsansatte lærere, men spurgte forinden skolerne, om de har elever, for hvem det vil være kritisk med et stop i undervisningen. Disse skoler er så blevet undtaget.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.520 andre er allerede tilmeldt