Vi vil måle på, hvordan indsatserne virker i forhold til tosprogede elevers udvikling, når dette gælder matematik og evnen til at læse og skrive, siger undervisningsminister Christine Antorini

Skolerådsformand: Modersmålsforsøg enestående i verden

"Med den viden vi har i dag, er det formentlig det mest ambitiøse forsøgsprogram af denne slags i verden", siger formand for Skolerådet Jørgen Søndergaard om designet af regeringens nye forsøg med modersmålsbaseret undervisning på 200 skoler.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Dette forsøgsprogram er et meget ambitiøst forsøg på at undersøge, om vi for eksempel med udgangspunkt i de tosprogede elevers eget modersmål kan styrke deres skolegang", siger Jørgen Søndergaard.

Skolerådets formandskab har rådgivet ministeriet om udviklingen af et forsøg med modersmålsundervisning. Det sker ti år efter, at kommunernes pligt til at tilbyde tosprogede elever undervisning i deres modersmål, blev afskaffet.

Antorini: Ingen sikker gevinst ved modersmålsundervisning

Forsøgsprogrammet vil i særlig grad undersøge betydningen af de tosprogede elevers modersmål. Det skal både afprøves, hvor eleverne undervises i hele klasser og for mindre elevgrupper med arabisk og tyrkisk modersmål.

"Jeg håber virkelig, at kommunerne kan se ideen og værdien i at være med i et sådan forsøg. Det er en ny måde at lave forsøg på, hvor vi får nogle af de dygtigste praktikere til at designe indsatserne i forsøget, hvorefter det afprøves på en lang række skoler. Det er noget af det, som kommuner og skoler har efterspurgt", siger Jørgen Søndergaard.

Ny tilgang til modersmålsundervisningen

På 4. klassetrin vil der blandt andet blive afprøvet en ny tilgang til modersmålsundervisning. Den kaldes "Almen sprogforståelse" og adskiller sig fra traditionel modersmålsundervisning ved, at udviklingen af modersmålskompetencer bliver knyttet tæt til skolens øvrige undervisning.

På baggrund af forsøgene på 4. klassetrin vil der blive igangsat forsøg for arabisktalende og tyrkisktalende elever i 1. klasse,  hvor modersmålsundervisningen vil blive knyttet til skolens almindelige undervisning med det sigte at undersøge indsatsens effekt i forhold til læse-/skrive- og matematikudviklingen og elevernes trivsel.

Over 200 skoler skal teste modersmålsundervisning





Læs mere

Om forsøgsprogrammet på uvm.dk