Specialundervisning
0   730

Lærere efterspørger viden om specialelevers seksualitet

Børn og unge på specialskoler er i større fare for at blive udsat for seksuelle overgreb end jævnaldrende i normalskolen. På torsdag strømmer 150 ledere, lærere og pædagoger til en konference om, hvordan specialskoler kan forebygge overgreb.

Hvad er normal, og hvad er bekymrende seksualitet? Hvordan arbejder medarbejdere på specialskoler med elever, som har været udsat for seksuelle overgreb? Og ikke mindst, hvordan forebygger de, at overgrebene sker?

Det er nogle af de temaer, projektet "Seksualpolitik på specialskoler" tager op på en konference på torsdag i handicaporganisationernes nye hus i Taastrup. Trods en begrænsning på fire deltagere fra hver skole er konferencen mere end udsolgt.

Artiklen fortsætter under banneret

"Vi har oplevet en kæmpe efterspørgsel efter mere viden og opkvalificering på arbejdet med seksualitet og forebyggelse af seksuelle overgreb på specialskolerne. Derfor afholder vi denne konference", fortæller Tina Langerskov Buchhave, der er medarbejder på det treårige projekt om seksualpolitik.

To-tre gange større risiko for overgreb

På konferencen skal 150 ledere, lærere og pædagoger fra landets specialskoler høre oplæg fra en lang række relevante forskere, seksualvejledere og andre eksperter på området.

De vil blandt andet møde ph.d. Kathrine Zeuthen fra Københavns Universitet, som skal fortælle om, hvordan børn og unges seksualitet udvikles, mens psykolog og centerleder Mimi Strange fra Januscentret fortæller om, hvordan fagpersoner håndterer børn, der har været udsat for seksuelle overgreb eller kan være i fare for at udsætte andre børn for overgreb.

 

Derudover præsenteres et monopol med tre medarbejdere fra specialskoler for en række dilemmaer om bekymrende seksuel adfærd, og en række workshopper ser på seksualitet i forhold til elever med henholdsvis autisme, udviklingshæmning, ADHD og mulitple funktionsnedsættelser.

"Børn og unge på specialskoler og specielt børn og unge med handicap har to-tre gange større risiko for at blive udsat for seksuelle overgreb - et område, som der ikke har været nok fokus på tidligere. Vi håber derfor, at deltagerne får en masse relevant viden på området og tager denne viden med hjem til deres daglige arbejde på specialskolerne", siger Tina Langerskov Buchhave.

Skoler kan få hjælp til at udforme en seksualpolitik

Projekt "Seksualpolitik på specialskoler" blev skabt i 2010 for at forebygge overgreb blandt børn og unge på specialskolerne og sikre, at eleverne får udviklet en sund seksualitet. Projektet ledes af Sammenslutningen af Unge Med Handicap (SUMH) og Socialt Udviklingscenter (SUS) og tilbyder at hjælpe landets specialskoler med at udforme og implementere en seksualpolitik.

Målet var at nå 90 procent af de 200 specialskoler på tre år, men i august sidste år kunne projektets anden medarbejder, Kim Steimle Rasmussen, konstatere over for folkeskolen.dk, at det ikke ville lykkes.

"Vi kommer på 120 til 130 skoler, men vi når nok ikke at blive færdige med at implementere en seksualpolitik alle steder, inden projektet slutter, for skolerne går grundigt til værks. Men så kan skolerne selv arbejde videre med vores værktøjskasse", siger Kim Steimle Rasmussen i dag.

Værkstøjskassen indeholder blandt andet et spil med 23 dilemmakort, som medarbejderne kan diskutere i grupper. Projektet har også udviklet en såkaldt quickguide til at lave en seksualpolitik.

Læs mere om projektet via linket til højre. og er støttet af Satspuljemidler.

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.590 andre er allerede tilmeldt