Seksualundervisning
2   332

Kun hver tredje specialskole er ved at formulere en seksualpolitik

Børn med handicap har langt større risiko for at blive udsat for overgreb end andre børn. Alligevel er kun 80 af de 200 specialskoler ved at udarbejde en seksualpolitik. Et treårigt projekt har som mål at nå 90 procent af skolerne, men det lykkes ikke.

Undersøgelser viser, at handicappede børn har to-tre gange større risiko for at blive udsat for overgreb, og at overgrebene ofte begås af skolekammerater. Det skyldes i høj grad, at børnene ikke kender deres egne og andres personlige grænser.

 

Artiklen fortsætter under banneret

Skoler mangler den nødvendige tid

En seksualpolitik kan sikre, at børn på specialskoler ikke bliver udsat for overgreb eller selv begår seksuelle krænkelser mod andre, fordi den giver dem mulighed for at udvikle en sund seksualitet. 

Siden projektet "Seksualpolitik på specialskoler" blev etableret i 2010, har medarbejderne kontaktet landets 200 specialskoler med et tilbud om hjælp til at formulere en seksualpolitik. Kun 20 af dem er kommet i mål, mens 60 andre er på vej. Alligevel er projektmedarbejder Kim Steimle Rasmussen rimelig tilfreds.

"Vi halter bagefter vores mål, men det har taget længere tid at få skolerne med, end vi havde regnet med. De vil gerne sætte et ordentligt antal timer af til arbejdet, men dem har de ikke altid. Men vi ser også skoler prioritere det. Vi har en skole, som både har uddannet en lærer til seksualvejleder og givet hende 200 timer til at undervise eleverne og til at udbrede kendskabet til skolens seksualpolitik til medarbejdere og skolebestyrelse", siger Kim Steimle Rasmussen.

Flere skoler er på vej

Ud over de 60 skoler, der enten har eller er i gang med at formulere en seksualpolitik, har en række skoler tilkendegivet, at de tager fat på det i det kommende skoleår. Men det er ikke nok til at nå op på 90 procent af skolerne.

"Hvis vi er heldige, kommer vi op på 120 til 130 skoler, men vi regner med at kontakte resten af skolerne igen. Om ikke andet kan vi sende vores værktøjskasse til dem. Så kan det være, de synes, at vores materiale ser så spændende ud, at de går i gang på et senere tidspunkt. Der kan også være nogle, som ikke kan finde tiden til det, eller ikke føler et behov", siger Kim Steimle Ramussen.

Værkstøjskassen indeholder blandt andet et spil med 23 dilemmakort, som kan fordeles i gruppe á tre-fire medarbejdere. Et af dem lyder:

"Julie og Frederik i 2. klasse leger meget sammen. På det seneste er det begyndt at udforske hinanden ved at lege 'doktor'. I har bemærket det og taler om, at det er en naturlig del af det at udvikle sig som barn, men I er ikke enige om, hvor grænsen går for deres leg. Hvordan forholder I jer til det?"

Skolerne kan få en god start

Det er ikke sikkert, at alle de skoler, der går i gang med arbejdet nu, bliver færdige med at formulere en politik i løbet af skoleåret, men de kan få en god start.

"Vi kommer ikke med en færdigproduceret seksualpolitik, for medarbejderne skal selv reflektere over deres holdninger. Må eleverne for eksempel være kærester, og hvis ja, må de så også kysse hinanden, når de er i skole? Det kan vi ikke bestemme, men vi tager ud på skolerne og sætter en proces i gang, så medarbejderne kan diskutere deres holdninger", fortæller Kim Steimle Rasmussen.

Det er vigtigt, at lærerne når frem til en fælles holdning, for ellers bliver eleverne forvirrede.

"Det nytter ikke, at en medarbejder giver eleverne lov til at onanere på toilettet, mens en anden forbyder det. Derfor er det godt at få en snak om, hvad der skal være tilladt".

Medarbejderne bliver opmærksomme på krænkelser

Undervejs kan projektets to medarbejdere give skolerne feedback, og de kan bidrage med ideer til, hvordan man implementerer seksualpolitikken på skolen. De tager også ud til nye møder og temadage og skal blandt fortælle en skolebestyrelse, hvorfor det er vigtigt, at specialskoler har en seksualpolitik.

"En seksualpolitik kan forebygge overgreb, fordi medarbejderne bliver opmærksomme på, at en elevs mistrivsel kan skyldes en seksuel krænkelse. Det kan også sikre eleverne god seksualundervisning, som ellers kan være meget tabubelagt. Men allerede fra 1. klasse kan man begynde at tale med eleverne om forskellen mellem piger og drenge, og hvad man godt kan lide og ikke kan lide", siger Kim Steimle Rasmussen.

Bag "Seksualpolitik på specialskoler" står Sammenslutningen af Unge med Handicap og Socialt Udviklingscenter SUS. Projektet finansieres af satspuljen og løber et år endnu. Læs mere via linket til højre, hvor du blandt andet finder fire kortfilm om seksualpolitikker.

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.277 andre er allerede tilmeldt