Lærere og elever fik pebernødder og ros med på en kold dag for at fejre, at danske elever er i top 5 i læsning

Lærere fejrer 'læsere i verdensklasse'

Lærere fra København, Hvidovre og Frederiksberg delte i morges præmier ud til eleverne for at fejre, at de for nylig sikrede Danmark et topresultat i en stor international læseundersøgelse.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I anledningen af julen fik eleverne pebernødder, samtidig med de fik overrakt et badge med skriften 'læser i verdensklasse' for at markere, at danske 4. klasse-elever kom ind på en flot delt femteplads i den store Pirls-undersøgelse.

Danske elever i top fem i læsning

"Vi vil gerne give eleverne anerkendelse for det flotte resultat og for, at de er så gode til at tage imod undervisning", siger Ane Søegaard, formand for Frederiksberg Kommunelærerforening.

"Og samtidig vil vi gerne markere, at den mistillid, lærerne ofte bliver mødt med i den offentlige debat, er blevet gjort til skamme. På trods af store besparelser har vi leveret et resultat, som ligger langt ud over det, man kan forvente".

Tak for opbakningen

De forældre, som afleverede deres poder i skole, fik ikke lov til at gå tomhændede hjem. Ud over en håndfuld julebag fik de en folder, hvor lærerne takker for den opbakning, forældrene giver til deres børns skolegang.

"Vi kan kun lykkes med undervisningen, hvis vi har forældrenes opbakning. Med eleven som fælles centrum, lærere og børnehaveklasseledere som de professionelle og med forældrenes opbakning kan det kun gå godt", siger Ane Søegaard.

Både elever og forældre tog godt imod tiltaget.

"Jeg har fået en sms fra en tillidsmand, der skriver, at eleverne på hans skole simpethen er så stolte og render rundt med bagden på hele tiden", siger en tilfreds lærerformand.

Undervisningen virker

Nu håber hun, det flotte resultat bliver taget med i de aktuelle forhandlinger om en ny folkeskolereform

"Det viser at den måde, vi tilrettelægger undervisningen på i dag, er den rigtige - så den skal vi holde fast i. Der er lande, hvor eleverne får meget mere undervisning, der ligger langt efter. Det handler ikke om at få mere undervisning - men om at få bedre undervisning".