Benedikte Ask Skotte bliver begejstret hver gang hun besøger en folkeskole, fordi der er stå stor vilje til at ændre på tingene.

Forældrenes formand takker af

Efter fire år som talskvinde for 1,4 millioner forældre til børn i folkeskolen takker landmand Benedikte Ask Skotte af i morgen. Hun roser folkeskolen og lærerne for hele tiden at være åbne over for ændringer. Og opfordrer lærerne til at bruge forældrene i skolen – men på den rigtige måde.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

80 søer og 400 pattegrise på stald og fem børn i huset. Det har hidtil været hverdagen for den 47-årige cand. agro. Benedikte Ask Skotte, som fortsat smører madpakker til hele flokken, mens hun med den anden hånd twitter og facebooker relevante nyheder fra folkeskoleverdenen. Men nu går den sidste af hendes fem poder i 9. klasse, og hun må derfor i morgen på Skole og Forældres landsmøde give posten videre til en ny.

Inddrag forældrene som inspiration Alle fem børn har gået i folkeskolen, og selv om hun mange gange gennem sine fire år som formand har taget det kritiske blad fra munden, så har hun klar respekt for folkeskolen.

"Folkeskolen ændrer sig hele tiden. Jeg bliver begejstret hver gang, jeg kommer ud på en skole, fordi der hele tiden er nogle, der er klar til at gøre tingene anderledes, tackle problemerne på nye måder".

Hun glæder sig over, at skolen, i den tid hun har været med, også i højere og højere grad tager forskningen til sig og er blevet bevidst om, at forældrene spiller en rolle.

"Udfordringen er, hvad det er for en rolle vi spiller. Da jeg startede, måtte man som forældre ikke lære børnene noget, inden de kom i skole, for så risikerede man at de lærte det forkert. I dag er der en meget mere fleksibel holdning til, hvad læring er. Mange begynder at åbne skolen en lille smule op, men de er stadig usikre på, hvad forældre er for en størrelse".

Hun undrer sig over, at man nogle steder nærmest pålægger forældrene at være minilærere og skubber for meget ansvar over på forældrene ved at indføre legegrupper og madklubber og kollektive fødselsdage.

"Det kammer over, så nogle forældre ikke kan følge med. I stedet skulle man prøve at finde et niveau, hvor vi er den røde tråd i børnenes liv, som inddrages, hvor det giver mening som resurse, inspiration og perspektivering. Vi kan sagtens bruge de resurser, forældrene har, til at gøre undervisningen anderledes, men læreren har fået en rigtigt god uddannelse, hvor de har lært, hvordan undervisningen skal tilrettelægges. Det didaktiske og faglige er utroligt vigtigt".

Når børnene har geografi, kan forældrene inddrages ved at børnene får til opgave at finde ud af, hvor familiens medlemmer bor i landet, i stedet for bare at sætte dem til at læse om Danmark hjemme. Det handler om at inddrage forældrene hvor de er og ikke pålægge dem mere oveni deres fuldtidsarbejde.

Godt samarbejde med DLF

Benedikte Ask Skotte har siddet i skolebestyrelsen, lige fra hendes første barn kom i skole for 15 år siden, og derfra har hun løbende arbejdet sig op i forældreorganisationen til formandsposten, som hun fik i 2008. Før hun gik ind i arbejdet, var hun overhovedet ikke interesseret i partipolitik. Hun er uddannet praktisk landmand med grønt bevis, har læst cand. agro. på Landbohøjskolen og har siden taget en diplomuddannelse i ledelse og erhvervspædagogisk grunduddannelse for at kunne undervise. Men da hun først kom ind i magtens kredse, er interessen og entusiasmen vokset.

"Det at få lov til at stå i spidsen for så mange engagerede mennesker og gøre noget så væsentlig som at påvirke uddannelsessystemet, der skal skabe fremtiden, det giver et sug i maven og et åg på skuldrene".

Hun har oplevet at samarbejdet med Danmarks Lærerforening, ministeriet og forskerne er blevet langt bedre de seneste år. 

"Hvor det i starten var formelle møder, så tager vi i dag bare telefonen, hvis vi oplever noget og hører, hvad det drejer sig om. Samarbejdet har udviklet sig i rigtig positiv retning. Vi ser hinanden ved mange forskellige lejligheder og sidder sammen i partnerskabet og i Viden i Spil-møderne".

Hun lægger dog ikke skjul på, at det nogle gange kan være udfordrende at samarbejde med DLF, fordi de både har interesse- og fagforeningsvinklen på. 

"Vi vil stadig gerne udfordre DLF på det, de siger kan lade sig gøre ude i skolen, som vi oplever ikke er muligt. Når jeg oplever forældre, der henvender sig, fordi de undrer sig over, at de ikke kan få lærerne med til sociale arrangementer, eller at læreren kun har tid til at rette fire stile. Så går jeg retur til DLF og få at vide, at det kan man godt i den centrale aftale. Men virkeligheden ude på skolerne er bare, at det ikke kan lade sig gøre lokalt. Jeg tror, at det rigtig komplekst, hvordan man arbejder og tilrettelægger tingene. Somme tider oplever vi bare en anden virkelighed end det, DLF melder ud. Men vi har gensidig forståelse for, hvordan vi er nødt til at reagere".

Den nye formand for Skole og Forældre vælges på organisationens landsmøde lørdag kl. 14 - læs mere på folkeskolen.dk i morgen.