Voksenspecialundervisning
0   335

Kritik: Strukturreformen evalueres i en lukket kreds

Det møder hård kritik fra både organisationer og eksperter, at de handicappede ikke sidder med ved bordet, når konsekvenserne af strukturreformen evalueres, for netop de handicappede er blandt dem, der er allermest berørt af ændringerne.

Siden januar har en lille gruppe embedsmænd fra ministerier, KL og Danske Regioner været i gang med at evaluere konsekvenserne af strukturreformen. Et af de fire særlige fokusområder er de specialiserede social og undervisningstilbud, men der mangler både specialister og brugere i udvalget, mener Erik Bonnerup. Han var medlem af Strukturkommissionen, der blev nedsat i 2002 med den opgave at strikke et oplæg til en reform sammen til politikerne.

"Det naturlige ville være at spørge de specialister, der har siddet med området, og de mennesker, der er blevet ramt af reformen.  I stedet har man lavet rene embedsmandsudvalg, der skal evaluere deres eget arbejde, og så indkaldt til nogle korte høringer. Det er meget, meget forkert", siger Erik Bonnerup til Berlingske.

Artiklen fortsætter under banneret

Hjerneskadede er ikke blevet indkaldt

Også landsformand i Hjerneskadeforeningen Niels-Anton Svendsen har svært ved at forstå, at man kan lave en evaluering uden at høre de berørte.

"Vi er nogle af dem, der er hårdest ramt. Om det er det, der holder os ude, ved jeg ikke. Men at vi hverken er blevet indkaldt til en drøftelse eller høring, synes jeg ikke er tilfredsstillende", siger han.

Svært at komme til orde med konkrete forslag

Paraplyorganisationen Danske Handicaporganisationer er ganske vist blevet indkaldt til en høring. Men også her er oplevelsen, at evalueringsprocessen foregår i en lukket kreds, hvor det er svært at få information og komme til orde med konkrete forslag.

"Det er meget svært at komme med i de væsentlige diskussioner om, hvad der fungerer, og hvad der ikke gør. En høring på få minutter giver ikke mulighed for konstruktiv dialog om løsninger", siger formand Stig Langvad, der derfor ikke har stor tiltro til det omfattende evalueringsarbejde.

Økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager (R), der har iværksat evalueringen, afviser over for avisen, at arbejdet skulle være lukket eller usædvanligt i forhold til andre tilsvarende processer.

Sådan oplever lærerne udviklingen

Det officielle evalueringsarbejde forventes at være færdigt i begyndelsen af næste år, men i den kommende tid kan du læse en række artikler på folkeskolen.dk om, hvordan lærere ser på udviklingen inden for de specialiserede undervisningstilbud. Artiklerne bygger på en rundspørge til en række tillidsrepræsentanter.

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.462 andre er allerede tilmeldt