"Der er ikke en ny kommunalreform på vej, men måske nogle justeringer", siger økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager.

Specialundervisningen får et eftersyn

Specialundervisning bliver et af de områder, der kommer under lup i den evaluering af kommunalreformen, som regeringen nu går i gang med. Der kan være behov for en mere klar ansvarsfordeling mellem kommuner og regioner, siger indenrigsministeren.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Regeringen går nu i gang med at evaluere kommunalreformen fra 2007 for at se på opgavefordelingen mellem kommuner, regioner og staten med særligt fokus på fire områder, nemlig sundhed, miljø, regional udvikling og de specialiserede social- og undervisningstilbud.

På det sidste felt skal evalueringen rette fokus mod fire punkter. Det ene tager afsæt i bekymringen for, om der fremover er et tilstrækkeligt udbud af specialiserede tilbud og kompetencer på udvalgte områder, når kommunerne i stigende grad hjemtager borgere fra specialiserede tilbud i regioner og andre kommuner for i stedet at inkludere dem i lokale tilbud. Evalueringen skal kortlægge udviklingen og skal samtidig se på., om der er behov for at understøtte en øget koordinering i forhold til udbuddet af meget specialiserede tilbud, så det sikres, at de fornødne tilbud er til rådighed for alle kommuner.

Placering og takstsystemer kommer i fokus

Det andet punkt er drift af tilbud. Her skal arbejdsgruppen både vurdere, om det kan lade sig gøre at sikre bedre incitamenter til effektiv drift af de specialiserede social- og undervisningstilbud, og hvordan kommunerne kan understøttes i at vælge de mest effektive tilbud.

Også placeringen af tilbud kommer i fokus, da der er stor forskel på de tilbageværende regionale tilbud, som kommunerne har valgt ikke at overtage fra regionerne. Arbejdsgruppen skal derfor overveje, om den nuværende fordeling af institutioner mellem kommuner og regioner skal fastholdes, eller om der er grundlag for at etablere en mere ensartet placering af tilbuddene, også så det enkelte tilbud har større sikkerhed om fremtidig placering.

Som det fjerde punkt skal arbejdsgruppen sætte fokus på organiseringen af de specialiserede undervisningstilbud, herunder de meget omdiskuterede takstsystemer og brugen af objektiv finansiering.

Ingen ny kommunalreform på vej

Evalueringen af socialområdet og de specialiserede undervisningstilbud skal foretages af en arbejdsgruppe med repræsentanter fra Social- og Integrationsministeriet, Ministeriet for Børn og Undervisning. Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse, Økonomi- og Indenrigsministeriet, Finansministeriet og Skatteministeriet.

Økonomi- og indenrigsministeriet koordinerer den samlede evaluering af kommunalreformen, som ifølge planen skal være afsluttet om godt et år. Økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager siger:

"Vi skal hele tiden udvikle den offentlige sektor, så vi sørger for løbende at modernisere, og så borgerne får service og velfærdsydelser af høj kvalitet. Ved nytår kunne kommunalreformen fejre fem års fødselsdag, og derfor mener regeringen, at det er relevant at se på, om det var det rigtige snit, der blev lavet ved kommunalreformen i 2007. Blev opgaverne placeret de rigtige steder? Er der opgaver, hvor det er uklart, hvem der har ansvaret for hvad, så ingen tager ansvaret?"

Evalueringen betyder ikke, at der skal laves en ny kommunalreform, understreger ministeren.

"Men der kan være opgaver, hvor der er behov for en mere klar ansvarsfordeling mellem kommuner og regioner eller måske et bedre samarbejde mellem parterne", siger Margrethe Vestager.

KL ser frem til evalueringen

KL er tilfreds med, at kommissoriet holder fast i kommunalreformens vision om én indgang for borgerne til det offentlige og nærhed.

"Kommunerne er tæt på borgerne, og siden reformen har vi for udsatte børn og unge og for handicappede oprettet en lang række nye tilbud i borgernes nærmiljø. Den kurs bør vi holde fast i, og jeg er glad for den meget klare melding fra regeringen om, at man ikke vil lave en helt ny kommunalreform," siger Jan Trøjborg (S), formand for KL, til KL's hjemmeside.

KL hæfter sig ved, at kommunerne har sat en stor omstillingsproces i gang på skoleområdet, så færre børn skilles ud til specialundervisning, men i stedet bliver i fællesskabet. Nye behandlingsmetoder gør, at flere børn - for eksempel døve børn, der hidtil har været på særlige skoler - nu kan opereres og være sammen med andre børn og få undervisning med støtte i folkeskolen. Derfor er det nyttigt at se på, hvordan de mest specialiserede undervisningstilbud er organiseret og fremover vil udvikle sig.

"På det specialiserede socialområde for voksne ser vi gerne, at kortlægningen af tilbudsviften tager højde for de socialpolitiske mål, som har drevet udviklingen; nemlig rehabilitering, borgerens egen-mestring samt inklusion. Derudover ønsker vi at drøfte, hvordan kommunerne bedre udnytter rammeaftalerne, så handicappede og udsatte borgere sikres de rette faglige tilbud", siger Jan Trøjborg.

 

Læs mere

Evaluering af
kommunalreformen
på sockialområdet
samt af de
specialiserede
undervisningstilbud