Vær opmærksom på hvad du bruger din pause til

”Vi er gode til at støtte hinanden”, hører arbejdslivs-konsulent Gitte Daugaard fra Luama jævnligt lærere sige, når hun besøger skolerne i sit arbejde mod stress.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Så spørger jeg, om lærerne så går lettede fra pausen? Desværre svarer lærerne ofte, at øhh nej, sådan er det ikke lige. De har i stedet fået bekræftet hinanden i, hvor hårdt arbejdet er eller hvor svær en bestemt klasse kan være, og det er de ikke blevet lettede af. Tværtimod".

Tidligere styrede pausen arbejdsdagen

Man skal være opmærksom på, hvad man bruger sin pause til. Det skulle gerne være til at restituere sig og ikke til at fylde op med sort/hvid generel snak om problemerne, mener hun.

En definition på pause

"Nogle spørger så, om de skal være mere positive og anerkendende overfor hinanden? Men det er ikke nok. Vi har brug for at finde løsninger på det, der belaster os, men det behøver ikke at være ved at "forurene" pauserne og hælde besværligheder i hovedet på hinanden i pauserne. Hvis der er problemer, kan man ikke løse dem på et øjeblik i pausen. Så er det bedre at sætte tid af til en ordentlig snak om problemet. Der skal være plads til en ordentlig dialog", siger Gitte Daugaard.

Kender du til brokkende snak, som du egentlig bliver mere trist af?

Er I gode til at sætte tid af til en ordentlig samtale om problemer? Bruger I supervision?