Skoleleder Torben Juel Sørensen, Nyborg Heldagsskole. Klik på næste billede. Foto: Hung Vu

EU-stridigt ikke at holde pauser

"Det er EU-stridigt ikke at holde pauser. Den lokale lærerkreds er også imod, at vi ikke holder pauser uden børn, men de er gået med til det, fordi det var et lærerønske. Jeg var den eneste, der protesterede, fordi jeg mener, det er vigtigt, vi holder pauser", siger skoleleder Torben Juel Sørensen fra Nyborg Heldagsskole.

Publiceret
Foto: Hung Vu

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"For ti år siden havde vi mange konflikter med eleverne, så lærerne ønskede, at være sammen med eleverne i alle pauserne for at undgå de mange konflikter. Den gang kørte vi konflikthåndtering hele tiden, og det var enormt hårdt psykisk. Nu er her stille og roligt, fordi lærere og pædagoger er sammen med eleverne hele dagen".

 Jeg holder pause når jeg leger

"Medarbejderne har en vogn med kaffe og te på gangen, så det er let tilgængeligt hele dagen. Men for mig er en pause jo egentlig, at man er helt væk fra arbejdet et stykke tid, og her drikker de kaffe, mens de er sammen med børnene. Til gengæld er det ikke muligt for lærerne at ordne praktiske ting eller holde små møder i frikvartererne".

"Vi deltog i Branchearbejdsmiljørådets arbejde med stressnetværk, og det har vi haft meget glæde af. Nogle af lærerne bruger mindfulness, og nogle af dem bruger det sammen med de yngste elever".

"Jeg har altid spøgt med at det eneste tidspunkt, hvor en elev er alene her på skolen, er når han er på toilettet".

"Vi har meget humor og en positiv stemning i hverdagen, fordi vi er opmærksomme på, at negativ energi dræner alle. Det har vi lært, fordi vi har arbejdet målrettet med at undgå stress. Vi har haft et forløb med en antistresskonsulent via arbejdet i stressnetværket. Det er jo sådan, at mange rynker på næsen over stress og mener, at det aldrig kan ramme dem selv. Det rammer kun naboen -  men sådan er det ikke. Vi er for eksempel nødt til at arbejde konkret med, hvordan vi får noget godt ud af IKKE at holde pause".

"Vi ved, at vi skal passe på os selv, fordi vi er så meget "på" hele tiden. Det kræver meget af os, og der skal være en balance. Derfor har vi fokus på at undgå stress, og vi får faglig og personlig supervision. Desuden har vi TeamUdviklingsSamtaler hvert år, hvor vi er meget grundige og går meget tæt på, for at finde ud af, hvordan medarbejderne har det".

En definition på pause

"Nærmeste teammakker er omsorgsperson, og vi holder øje med, at ingen vælter. Vi holder øje med, om nogle har behov for at gå ned ad arbejdsstigen, for det er et meget krævende arbejde det her".

"Der er ro på gangene her på skolen. Der er ro i lokalerne, og der er struktur på alt. Børnene trives med strukturen, og det gør medarbejderne også".

Synes du også, du har en god grund til ikke at holde pause?

Arbejdsmiljøweb: pausekultur



Humor hjalp stresset lærer