Uddannelsesordfører for Venstre Esben Lunde Larsen mener, at det går direkte imod dansk skoletradition at nedlægge et fag som KLM på læreruddannelsen,

Enhedslisten og VK enige: Bevar KLM-faget på læreruddannelsen

Regeringen vil nedlægge fællesfaget ’Kristendomskundskab, Livsoplysning og Medborgerskab’ (KLM) på læreruddannelsen. Det møder hård kritik fra både Venstre, Konservative og Enhedslisten.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Vi kommer til forhandlingerne med åbent sind, men Venstre står på en bevarelse af KLM-faget", siger partiets uddannelsesordfører Esben Lunde Larsen.  

"Dansk skoletradition er bygget på to ben, et fagligt uddannelsesmæssigt ben og et dannelses- og livsoplysningsben. Det er afgørende, at vi vedbliver at gå på to ben", argumenterer Esben Lunde Larsen og henviser til højskoletraditionerne.

Regeringen: Mindre praktik og opløsning af linjefagsstrukturen i læreruddannelsen

I bekendtgørelsen for læreruddannelsen er målet med KLM-faget beskrevet. De lærerstuderende skal kunne forholde sig til kristendommens og andre livsanskuelsers betydning for værdigrundlaget i en europæisk og en dansk kultursammenhæng. Desuden skal de forstå skolens dannelsesopgave i forhold til eleven som individ, borger i Danmark og i verden. Og endeligt skal de kommende lærere kunne forberede eleverne på at tage del i et samfund med ligeværd, åndsfrihed og folkestyre.

De Konservatives uddannelsesordfører Maj Henriksen så gerne, at KLM faget blev styrket i læreruddannelsen. Hun er meget skeptisk over for, at faget omvendt står til at blive nedlagt.

I Enhedslisten, der dog ikke er en del af forligskredsen omkring læreruddannelsen, er der også skepsis at finde.

 "Vi mener, at faget skal være der. Man bør være rustet til at møde alle elever og gøre dem til medborgere i en flerkulturel virkelighed", siger Enhedslistens Rosa Lund til folkeskolen.dk. Hun mener til gengæld, at faget burde skifte navn. "Vi er kede af det snævre fokus på Kristendom", siger hun. 

Bondo: Læreruddannelsen har brug for langt større justering

Vigtigt med et klart fag

I regeringens udspil til en ny læreruddannelse lægges op til, at KLM fagets religionsfaglige, idehistoriske og etiske dimensioner optages i det store fællesfag 'Pædagogik og Lærerfaglighed'.

Men det er ikke nok, mener hverken Rosa Lund eller Esben Lunde Larsen.

"Det er vigtigt at have et klart fag, der indrammer indholdet. Ellers udviskes dets karakter", siger Esben Lunde Larsen. Han frygter for dannelsesbegrebet. Der er behov for et bredt kendskab til historie, kultur og kristendom blandt undervisere i folkeskolen, mener han. 

"Det vil have en negativ afsmittende effekt, hvis ikke lærerne evner at bringe den forståelse for dannelse i spil med de øvrige fag".

Esben Lunde Larsen er foruden folketingsmedlem og uddannelsesordfører for Venstre, uddannet teolog fra København Universitet i 2008.   

Rosa Lund fra Enhedslisten læser statskundskab og har arbejdet som pædagogvikar. 

Fare for at lærere bliver "religionsfaglige analfabeter"