"Det det handler om for os, er at man betragter lærerarbejdet fra en professions-vinkel og at man respekterer uddannelseskravet", siger lærer og Enhedslistens folkeskoleordfører Lars Dohn.

Enhedslisten kalder Antorini i samråd om to-lærerordning

Regeringens udmeldinger om, at der kan indgå andre faggrupper end lærere i to-lærerordninger er imod regeringsgrundlaget, mener Enhedslisten. Partiet kalder børne- og undervisningsminister Christine Antorini i samråd om problematikken.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Det det handler for os om, er at man betragter lærerarbejdet fra en professions-vinkel, og at man respekterer uddannelseskravet", siger lærer og Enhedslistens folkeskoleordfører Lars Dohn til folkeskolen.dk. Han mener ikke, at man kan kalde en ordning, hvor der kun er én lærer og for eksempel en tømrer for en to-lærerordning. "Vi er nødt til at kalde Antorini i samråd, så hun én gang for alle kan forklare, hvad hun forstår med en to-lærerordning, og så må hun tilbage til skrivebordet og lave en ny forsøgsordning, hvor der rent faktisk er tale om to lærere", siger Lars Dohn.

To lærere gør en forskel Han mener, at det er en god ide med to lærere i en klasse. Men det skal være to lærere og ikke en lærer og en tømrer, understreger han. "Der må gerne komme tømrer ind i folkeskolen. Men så skal tømrerne tage en læreruddannelse. Hvis man skal sikre kvaliteten, så må man også fastholde uddannelseskravet. Det står også i regeringsgrundlaget og det har Christine Antorini også tidligere været fortaler for. Så det vil vi prøve at holde hende fast på med dette samråd", siger Lars Dohn.

Brug de ledige lærere Han undrer sig også over ministerens prioritering, på et tidspunkt hvor der er stor arbejdsløshed blandt lærere. "Det virker som om, at Antorini har glemt, at der er op mod 3000 arbejdsløse lærere. Det kan da være fint også at inddrage andre faggrupper i undervisningen. Men start dog med at ansætte de kompetente lærere der står klar, og bare venter på at få lov".