Uklare regler for elev-straf

En elev har skrevet noget grimt om sin lærer på Facebook, mens en anden har drukket alkohol på en skolerejse. Begge med bortvisning til følge. Men de mange bortvisningssager, der er endt på ombudsmandens skrivebord, fortæller også en anden historie. Nemlig den, at flere skoleledere har meget lille kendskab til, hvilke regler der gælder for sanktioner over for elever.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Sagerne efterlader det indtryk, at skolelederne, og i et vist omfang også kommunerne, ikke fuldt ud har kendskab til og forståelse af reglerne om skoleledernes kompetencer, og at der derfor måske kan være behov for at udbygge skoleledernes forvaltningsretlige kvalifikationer", skriver ombudsmanden i et brev til Undervisningsministeriet tilbage i marts sidste år.

Ombudsmanden, Hans Gammeltoft-Hansen, har behandlet en række klager over folkeskolers håndtering af 'sager om disciplinære sanktioner over for elever'. Det er under behandlingen af sagerne, at ombudsmanden kan konstatere, at skolelederne mangler viden om deres ret i sådanne sager, som ofte er bortvisningssager.    

Med en lovændring i 2009 fik skolelederne mere magt på området, end de tidligere har haft. 

Hvis en skoleleder eksempelvis beslutter at bortvise en elev, så får forældrene ikke noget ud af at klage til kommunalbestyrelsen. Elevers opførsel uden for undervisningstiden kan skolelederen også sætte ind over for, hvis opførslen påvirker forhold i skolen. Det kunne eksempelvis være chikane af en lærer eller kammerat.

Uklare regler

Ombudsmanden gør i brevet til undervisningsministeriet klart, at han mener, der er behov for, at skolelederne er afklaret med, hvilke regler der gælder og hvilken rolle, de selv spiller på banen. 

Hans Gammeltoft-Hansen finder blandt andet grund til at beskrive en uklarhed i 'Bekendtgørelsen om fremme af god orden i folkeskolen'.

"Det fremstår ikke ganske klart for mig, hvilke foranstaltninger der kan anvendes over for adfærd, som er udvist uden for skolen", skriver ombudsmanden.

Da ombudsmanden sender sit brev til undervisningsministeriet i marts 2011 kender han ikke til nogle iværksatte initiativer fra ministeriets side, der har til formål at styrke skoleledernes overblik.

Men ifølge kontorchef i Ministeriet for Børn og Undervisning Ole Hvilsom Larsen er man nu tæt på at være klar med et web-baseret inspirationsmateriale til skoleledere og kommuner, forældre, elever og lærere.

"Inspirationsmaterialet handler om skolernes værdiregelsæt, herunder også om de disciplinære sanktioner. Det er ikke en vejledning i gammeldags, rets-informatorisk forstand, men tilgængeligt på en ny måde", siger Ole Hvilsom Larsen til folkeskolen.dk

Inspirationsmaterialet er resultatet af et samarbejde mellem flere parter. DLF, Skolelederforeningen, Skole og Forældre, KL og Dansk Center for Undervisningsmiljø har alle siddet med i en arbejdsgruppe.

Materialet er lige ved at være klar, men den eksakte dato kender ministeriet ikke endnu.

 Ny ombudsmand    

Den 1. februar 2012 får Folketinget ny ombudsmand. Jørgen Steen Sørensen overtager stillingen fra Hans Gammeltoft-Hansen. Den 46-årige jurist, Jørgen Steen Sørensen, har blandt andet en fortid i Justitsministeriet og som dommer i Østre Landsret.