Det kommer til at koste på kvaliteten i undervisningen, hvis lærerne skal bruge en større del af arbejdstiden på at undervise, lyder det fra formand for Frederiksberg Kommunelærerforening Ane Søegaard.

Frederiksberg-lærere: Pas på lærernes forberedelse

Kvaliteten af undervisningen daler, hvis lærerne bruger en større del af arbejdstiden på undervisning, for så bliver der mindre tid til forberedelse, lyder budskabet fra mere end 50 fagligt aktive på Frederiksberg som i går holdt ekstraordinært møde på grund af den seneste tids angreb på lærernes arbejdstid.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Blandt de tillidsvalgte er der stor enighed om at KL, sammen med medlemmer af regeringen, i den sidste tid har benyttet enhver lejlighed til at fortælle, at det er konsekvensfrit at sætte lærernes undervisningstid op", siger formand for Frederiksberg Kommunelærerforening, Ane Søegaard i en pressemeddelelse.

"Det er desværre enten utroværdigt eller direkte mangel på viden om folkeskolen og lærernes arbejde - eller i værste fald vildledende rådgivning - KL giver til kommunerne i denne tid. For hvis lærernes undervisningstid sættes op, så er der andre arbejdsopgaver som sættes ned - og det er typisk lærernes forberedelse til undervisningen".

Koster på kvaliteten

Det kommer til at koste på kvaliteten af undervisningen, hvis lærernes mulighed for at forberede sig slækkes, mener Frederiksberg Kommunelærerforening.

"Vi ved, at der er sammenhæng mellem undervisningens kvalitet og lærernes mulighed for og tid til at forberede undervisningen," siger Morten Andersson, lærer på Skolen påla Cours Vej.

"Som i alle andre fag er forberedelsen en stor del af arbejdet. En god kok er omhyggelig med sine indkøb og sin forarbejdning af råvarerne. Restauranten NOMA er blevet kåret som verdens bedste i to omgange - det sker jo kun, fordi kokkene bruger tid til at forberede sig. Sådan er undervisning i verdensklasse også", siger tillidsrepræsentant Mads Kyrsting fra Ny HollændersSkolen

KL underminerer arbejdstidsaftalen

KL indgik  i 2008 en aftale med Danmarks Lærerforening som er fleksibel og som indebærer, at lærer og leder sammen finder frem til, hvordan man bedst når de opstillede mål.

"Det er den aftale, den såkaldte A08-aftale, som KL nu selv underminerer ved at fortælle, at det er uden omkostninger for undervisningen at sætte lærernes undervisningstid op. Men det kommer til at få konsekvenser for kvaliteten af undervisningen i de kommuner, hvor KL gennemfører deres umage regnestykke om at 2 + 2 =5", forklarer Anja Hyldgaard Løgtholt, formand for Frederiksberg Kommunelærerforenings Skole- og Uddannelsespolitiske Udvalg.

Frederiksberg har en A08-aftale

Frederiksberg Kommune og Frederiksberg Kommunelærerforening indgik i 2009 den såkaldte A08-aftale, som sikrer sammenhæng mellem undervisningstid og forberedelse til undervisningen.

Aftalen er uændret blevet forlænget, foreløbig frem til  august 2013.

"Det er en fremsynet og visionær Frederiksberg Kommune som forstår, at der er sammenhæng mellem forberedelsestid og undervisningskvalitet. Det er nemlig nødvendigt, hvis vi skal kunne differentiere undervisningen i den grad, som de politiske krav om inklusion fordrer. Jeg kan kun opfordre andre kommuner til at følge Frederiksberg Kommunes eksempel", siger kredsformand Ane Søegaard.Danmarks Lærerforenings hovedstyrelse vurderer, at den aktuelle situation for folkeskolen i landets kommuner flere steder er så alvorlig, at det kræver handling her og nu.

DLF har indkaldt til ekstraordinær kongres d. 9. februar for at drøfte folkeskolens aktuelle situation og konsekvenserne for undervisningen i fremtiden.