I dag har DLF delt op mod 700 breve med en opgørelse af en lærers arbejdstid ud til deltagere i KL's årlige Kommunaløkonomiske Forum. "Folk tager velvilligt imod og vil gerne diskutere lærernes arbejdstid. Det gælder også de KL-folk, vi snakker med i dag", siger formand for Overenskomstudvalget i DLF Gordon Ørskov Madsen, der her snakker med KL-formand Jan Trøjborg.

KL: Lærernes arbejdstid er låst fast i rigide regler

Lærerne bruger i gennemsnit 39 procent af arbejdstiden på at undervise, viser rapport fra KL. Hvis lærerne underviser en lektion mere om ugen, kan det frigøre 880 millioner kroner, mener KL. KL-formand Jan Trøjborg kalder den arbejdstidsaftale, som KL har med lærerne, meget rigid.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er i forbindelse med KL's såkaldte partnerskab om effektivisering af lærernes arbejdstid, at KL har indsamlet data fra tyve kommuner om lærernes arbejdstid. Opgørelsen bliver offentliggjort i dag på Kommunaløkonomisk Forum i Aarhus og viser, at hver lærer bruger knap 1000 timer om året på opgaver, der ligger ved siden af undervisningen.

I gennemsnit underviser lærerne 653 timer om året fordelt over 40 uger. Hvis lærerne altså brugte 30 timer mindre på andre opgaver end undervisningen, så kunne hver lærer undervise én lektion mere om ugen.

"Den tid lærere og elever tilbringer sammen skal være tilpasset den enkelte elevs behov, og vi har derfor brug for frihedsgrader til, at arbejdstiden ikke er låst fast i rigide regler. Lærerne er stort set den eneste arbejdsgruppe i hele landet, hvor det skal forhandles om, hvor meget tid de må bruge på undervisning, møder, lejrskoler osv. Det er meget bureaukratisk og lokale aftaler om, hvad og hvor meget lærerne skal lave, må ikke blive en hindring for, at vi kan give børnene flere undervisningstimer, eller at besparelser kan undgås", siger Jan Trøjborg i dag i en pressemeddelelse.

Bondo regner ikke med arbejdstidsforhandlinger

Den melding undrer formand for Danmarks Lærerforening Anders Bondo. Det var ikke det budskab, han hørte fra Jan Trøjborg, da KL-formanden i efteråret talte på Danmarks Lærerforenings kongres.

"Jan Trøjborg slog entydigt fast, at KL står ved A08-aftalen. Det er der en rigtig god grund til, at de gør. Vi lavede i fællesskab en aftale, hvor vi var enige om, at vi havde taget et afgørende skridt for at gøre op med bureaukrati. Derfor undrer denne her udtalelse mig såre meget", siger Anders Bondo til folkeskolen.dk.

Han understreger, at arbejdstidsaftalen som parterne blev enige om i 2008 er en meget ubureaukratisk aftale.

"Der skal netop ikke forhandles om tid alle mulige enkeltfunktioner. Lærerne har en undervisningsopgave, og så er der afregnet for alle de ting. Aftalen bygger på, at læreren tager et professionelt ansvar for at prioritere tiden, og så har vi fået udviklet en hel ny lederrolle, så det nu er kvaliteten af elevernes undervisning, der kommer i højsædet. Det synes KL og vi i fællesskab var rigtigt godt", siger Anders Bondo og understreger, at netop argumenter om kvaliteten af undervisningen er helt fraværende i debatten.  

Anders Bondo har ikke personligt hørt fra Jan Trøjborg, og derfor regner han med, at KL-formanden fortsat bakker op om den arbejdstidsaftale, KL var med til at indgå i 2008.

Stor forskel mellem kommunerne

KL's opgørelse af lærernes arbejdstid viser, at de lærere, der arbejder efter den gamle arbejdstidsaftale fra 2005 underviser cirka en halv time mere end de lærere, der arbejder efter den nye arbejdstidsaftale. Desuden er der stor forskel mellem både kommuner og skoler på, hvor stor en del af arbejdstiden lærerne bruger på undervisning. I rapporten er der også eksempler på, hvordan Helsingør, Randers og Gladsaxe har fået lærerne til at undervise mere.

"Det er bemærkelsesværdigt, at det svinger op til 120 timer om året, hvor meget lærerne i gennemsnit underviser på skoler i samme kommune. Vi kan frigøre langt flere undervisningstimer til børnene eller undgå nedskæringer, hvis alle f.eks. underviser en lektion mere om ugen", siger Jan Trøjborg.

KL's opgørelse bliver offentliggjort samtidig med, at KL inviterer kommuner til at deltage i et nyt partnerskab om anvendelsen af lærernes arbejdstid.