Aula
6   33

Ingen fremgang: Folkeskolelederne er fortsat stærkt utilfredse med Aula

Det er urimeligt, at skolelederne skal spilde tid på at arbejde i et fortsat fejlbehæftet Aula, siger Skolelederforeningens formand, efter at endnu en undersøgelse viser udbredt utilfredshed med funktioner, der længe har været efterlyst forbedret.

Kun syv procent af skolelederne var tilfredse med det centrale system til skole-hjem-samarbejdet i folkeskolen, Aula, da Skolelederforeningen spurgte dem i en undersøgelse for knap et år siden.

Nu har foreningen så spurgt igen - denne gang i samarbejde med KL og Kombit, som er firmaet bag Aula - og også i den nye undersøgelse er der voldsom utilfredshed med platformen.

Særligt hvad angår Aulas kalender, søgefunktion, mulighed for at trække lister ud og overblik over forummet scorer platformen i bund hos skolelederne.

Her er den gennemsnitlige bedømmelse blot 1,8 på en skala fra 1 til 5 blandt de 544 skoleledere, der har svaret på undersøgelsen, skriver Politiken.

Artiklen fortsætter under banneret

Formand for Skolelederforeningen Claus Hjortdal lægger ikke skjul på, at tålmodigheden er ved at være opbrugt.

"Det er ikke rimeligt, at skolelederne skal vente længere på, at systemet bliver udbedret. Det er meget utilfredsstillende, at de spilder så meget tid på et system, som er fejlbehæftet, og at det går fra den tid, de ellers kunne bruge for eksempel på udvikling af undervisningsmiljøerne", siger han til Skolelederforeningen.org.

Han tilføjer desuden, at forklaringerne på, at de efterlyste forbedringer ikke er foretaget, efterhånden virker som "dårlige undskyldninger".

"Kombit bliver nødt til at iværksætte de nødvendige ændringer på systemet nu, så det blandt andet kan spille sammen med andre administrative systemer, og så brugene undgår dobbeltindtastninger. Det handler om at lette den daglige kommunikation for over en million mennesker i og omkring skolen", siger Claus Hjortdal.

Kombit understreger, at der inden for det næste år vil komme tre større opdateringer, men at det tager tid at teste ændringerne i så stort et system som Aula.

"Aula har over 2 mio. brugere, og vi oplever ofte, at brugere og institutioner har mange forskellige ønsker til, hvad systemet skal kunne. Derfor kan den enkelte bruger godt opleve, at de ændringer han eller hun ønsker, lader vente på sig", siger projektchef Sanne Mi Poulsen til Politiken.

Også blandt lærerne har kalendersynkronisering og bedre søgefunktioner i beskeder i Aula stået højt på ønskelisten længe.

Utilfredsheden med manglen af flere af funktionerne strækker sig helt tilbage til politafprøvningen af Aula i første halvår af 2019, har folkeskolen.dk tidligere kunne afsløre.

I oktober sidste år valgte Kombit at forhøje prisen på Aula samt at forlænge den periode, kommunerne er kontraktligt forpligtet til at bruge platformen.

Begrundelsen var, at der dermed skulle blive bedre råd til at implementere de efterspurgte forbedringer.

"Problemerne har vist sig gennem længere tid, og det er der også blevet samlet op på. Men at det bliver ekstradyrt og kommer til at tage længere tid at få tingene til at fungere, det synes jeg godt nok er pinligt", siger formand for Danmarks Lærerforening Gordon Ørskov Madsen ved den lejlighed.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.073 andre er allerede tilmeldt