De lærere og pædagoger, der har undervist i teknologiforståelse som led i forsøget har svaret på dette spørgsmål: 'På baggrund af din nuværende erfaring med at afprøve teknologiforståelse i undervisningen, hvordan vil du så foretrække, at teknologiforståelse fremadrettet implementeres på de klassetrin, du underviser?’

Forsøgslærere: Ikke nok at implementere teknologiforståelse i fagene

Rambøll har nu endeligt evaluereret tre års forsøg med teknologiforståelse i folkeskolen. Blandt de lærere, der har deltaget i forsøget, mener de fleste, at fremtidens teknologiforståelse bør være et selvstændigt fag eller både et fag og integreret i andre fag.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Det kan godt drukne lidt i teknologi« 

Eleverne er vilde med teknologiforståelse - særligt når de får lov at arbejde  kreativt, udforskende og med konkrete teknologier mellem hænderne.

Især de yngste elever er meget motiverede, når der står hands-on-arbejde med robotter og anden teknologi på skemaet, viser den afsluttende evaluering af de tre-årige forsøg med henholdsvis teknologiforståelse som fag på 22 skoler og integereret i allerede eksisterende fag på 24 skoler.

"Lige nu har vi en skole, der er for boglig, og et dannelsesbegreb, der er for snævert. Så jeg bider mærke i, at eleverne bliver motiverede af at få teknologien mellem hænderne", lyder kommentaren fra børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil, som også glæder sig over, at mange elever bliver mere bevidste om deres egen adfærd på nettet og reflekterer over indhold på sociale medier.

Præcis som det har været beskrevet, før forsøget gik i gang og i midtvejsevalueringen, oplever lærerne fagets mål og vejledninger som meget vanskelige at forstå.

Fagformålet har et lixtal på 89 og rummer udtryk som "iterative designprocesser", "computationel tænkning" og "digitale artefakter".

Til gengæld har de i høj grad benyttet sig af de såkaldte prototyper, som er overordnede undervisningsforløb, der var forhåndsudviklet til de forskellige klassetrin.

Teknologiforståelse: Kun hver fjerde lærer forstår nyt fag 

Både elever og lærere fortæller, at eleverne lærer mest og er mest motiverede, når lærerne formår at gøre undervisningen virkelighedsnær og relevant.

De fleste lærere mener, de har brug for kompetenceudvikling, som skal være tæt på deres egen praksis, hvis de skal blive godt nok klædt på til at undervise i teknologiforståelse.

Evalueringsteamet fra Rambøll, Københavns Professionshøjskole, Læremiddel.dk, Via og UCN har også set på, om de elever, der har fået undervisning i teknologiforståelse, faktisk har forbedret deres kompetencer og forståelse.

Og de har udviklet sig positivt i løbet af perioden, men evalueringen kan ikke  konkludere på, om det skyldes undervisningen, eller blot det faktum, at de er blevet ældre og måske bare bruger mere digital teknologi i deres hverdag.

Men lærerne oplever, at elevernes kompetencer i teknologiforståelse er styrket som følge af undervisningen.

Teknologiforståelse: 29 ud af 46 skoler fortsætter - på hver sin måde 

Forsøget blev coronaramt

Teknologiforståelse kom først på skemaet på de 46 skoler i februar 2019. Et år senere kom dem første coronanedlukning.

Forsøget har derfor været præget af hjemsendelser og onlineundervisning, hvor eleverne netop ikke havde mulighed for at arbejde nær så meget hands-on som planlagt. 

Motivationen hos lærerne har været dalende i perioden - dels fordi coronasituationen krævede en masse lavpraktisk planlægning.

Men også fordi den satte en kæp i hjulet for det teamsamarbejde og den sparring om undervisningen, som er en vigtig forudsætning for at kunne gennemføre undervisning af høj kvalitet.

På samme måde oplever de ifølge evalueringen, at ledelsens opbakning faldt, efterhånden som coronasituationen optog både tid og fokus.

De fleste deltagende lærere vurderer, at teknologiforståelse bør være et fag eller en kombination af et selvstændigt fag og en faglighed i de øvrige fag.

De lærere, der har haft det som fag oplever i højere grad motiverede elever end de, der har undervist i teknologiforståelse som en del af et andet fag.

Men måske handler det også om, står der i rapporten, at de lærere, som har afprøvet teknologiforståelse som fag også gennemsnitligt selv har været mere motiverede for at undervise i teknologiforståelse end dem, der har undervist i teknologiforståelse i fag.

De lærere, der har haft teknologiforståelse som fag har generelt oplevet gode muligheder for at samarbejde og sparre med hinanden, ligesom der på mange skoler er afsat tid til fælles forberedelse.

De har i høj grad fået etableret en sammentømret gruppe, som har samarbejdet om at forberede undervisningen.

På den anden side peger skoleledere i interview på at teknologiforståelse i fag har potentiale til at skabe et stort fagligt fællesskab, fordi der er mulighed for sparring i etablerede team.

Men flere lærere og pædagoger efterlyser koordinering mellem fagene, så man sikrer, at man kommer rundt om kompetenceområderne, og eleverne fx ikke oplever for mange gentagelser. 

Forsker: Skolen kan ikke komme uden om det nye fag 

Børne- og undervisningsministeren vil nu drøfte evalueringens resultater med folkeskoleforligskredsen, oplyser ministeriet.

Læs mere

Slutevaluering:Forsøg med teknologiforståelse i folkeskolens obligatoriskeundervisning (pdf)