De foregående år har eleverne kunne besøge virksomheder gennem Kloge Hænder-initiativet. Det er sværere nu, men de kan 'møde' med rollemodellerne alligevel.

Her kan eleverne møde håndværkere og få anderledes værktøj i hånden

Det er svært i håndværk og design at besøge tømrerværksteder eller produktionsvirksomheder i denne tid. Men initiativet Kloge Hænder er gået online med praktiske undervisningsforløb, og på tirsdag skal elever blandt andet møde rollemodeller fra praktiske erhverv og stille dem spørgsmål.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De voksne siger, at der er job at finde som tømrer, murer eller plastmager, men hvad laver sådan en i virkeligheden? Er hun eller han en som mig? Og hvad har det at gøre med de opgaver, vi har i håndværk og design? Initiativet Kloge Hænder under Naturvidenskabernes Hus har gennem flere år forsøgt at åbne unges øjne for alle de uddannelses- og karrierevalg som kræver kloge hænder. Med coronaen har det været meget svært at gennemføre alle de virksomhedsbesøg, de plejer, og derfor har de skabt Kloge Hænder Online, hvor lærerne kan finde forløb, der kan gennemføres på trods af restriktionerne.

Praksis i alle fag

"Den praktiske dimension er vigtigt, det har størst effekt og giver gode tilbagemeldinger, når eleverne selv får lov at prøve at have materialerne i hænderne og prøve teknikkerne. Når de ikke kan komme ud på virksomhederne, så må vi vende det om", fortæller projektleder Thorkild Pedersen fra Naturvidenskabernes Hus.

Der er derfor mulighed for at få tilsendt materialer og beskrivelser af teknikker, så man for eksempel kan prøve at mure i skolens værksted. Man kan enten gøre det efter alle de rigtige teknikker, eller man kan prøve sig frem. Og så kan man have kontakten med virksomheden online.

Vigtigt med rollemodeller

Den anden ting, Thorkild Pedersen ved, der virker, er at møde nogle af de mennesker, som arbejder med tingene i virkeligheden.

"De unge ved godt, hvad en tømrer eller en murer er, men der er noget andet at møde et rigtigt menneske, de kan stille spørgsmål til. Særligt når det er et ungt menneske, som selv har gået i skole for få år siden. Og en plastmager ser de jo ikke arbejde normalt, så de tror måske, det er et beskidt og kedeligt arbejde. Og når de så kommer ud og ser, at det handler om robotteknologi og innovation og it samtidig med det praktiske håndværk, så synes de pludselig, at det er meget spændende", fortæller Thorkild Pedersen.  

Ni kommuner er i øjeblikket med i initiativet Helsingør, Herning, Syddjurs, Solrød, Viborg, Egedal, Favrskov, Frederikssund og Gentofte, og det er åbent for alle. 

Her fortæller en lærer, en elev og en virksomhedsejer om de fysiske besøg på virksomheder:  

Man kan også finde små videoer, hvor håndværkere fra mange fag fortæller om deres arbejde.

 

 

 

Læs mere

Mere om Kloge Hænder ogundervisningsforløbene