Corona-ekspert om fuld genåbning: Vi ved ikke præcist, hvad det er, vi går ind og piller ved

Man kender endnu ikke konsekvenserne for smitten ved genåbningerne af skolen. Sådan lyder det fra professor i virologi Allan Randrup Thomsen. Han mener derfor, at man burde have ventet med at åbne skolen fuldt op, ind til man kendte risikoen.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I sidste uge blev et flertal i Folketinget enige om, at alle elever i grundskolen nu kan vende tilbage i skole. Derfor stod den på genåbningsfest på skoler i hele landet torsdag i sidste uge. 

Så kom den fulde genåbning: Men gad vide hvor længe det holder?

0.-4. klasserne kunne allerede vende tilbage i skole på fuld tid den 8. februar i år, og coronasmittetallet er - som den er for den samlede andel danskere i arbejde - blevet ved med at stige blandt lærerne lige siden. Det viser tal fra Statens Serum Institut.

Ifølge professor i eksperimentel virologi Allan Randrup Thomsen er det dog for tidligt at se effekterne af de foregående genåbninger i tallene.

"Normalt siger man, at der skal gå tre uger fra man laver en ændring, før man  kan se den etableringen af smittekæder, der fører til øget smitte. Det vil altså sige tre uger fra den 21. april og frem - og det er et minimum", lyder det fra Allan Randrup Thomsen.

Professoren mener derfor også, at man har været for hurtig med at åbne skolerne.

"Mit argument ville være, at vi burde vente med yderligere genåbninger i skolen, indtil vi har set effekten af de seneste genåbninger. Ud fra et sundhedsfagligt synspunkt er der nemlig en risiko i at åbne skolerne - særligt så meget, som vi gør nu", siger professoren og konkluderer:

"Vi ved ikke præcist, hvad det er, vi går ind og piller ved, fordi vi ikke har set effekten af de andre genåbninger".

Lærer: Jeg er da bekymret for at blive smittet med corona

Allan Randrup Thomsen er derfor nervøs for en generel stigning i smitten.

"Det kan være svært at vurdere, hvor meget de forskellige genåbningselementer bidrager til det samlede billede, men qua skolens centrale rolle i vores samfund er det klart, at skolerne er et væsentligt element, der både direkte og indirekte vejer tungt i vægtskålen".

Forvent øget smitte

Torsdagens genåbning kommer altså til at påvirke smittetallene, lyder det fra professoren. 

"Man må forvente, at en øget aktivitet i skolerne vil bidrage til en øget eksponering af infektion fra eleverne til lærerne", siger Allan Randrup Thomsen.

Han pointerer desuden, at smitten blandt børn er højere end først antaget.

"Tidligere var dogmet, at børn ikke smitter, og det har nok ændret sig med B117. Og det kan både være, fordi vi generelt kigger mere på børnene, fordi B117 har en særlig effekt på børn eller fordi B117 er mere smitsomt generelt, og derfor også blandt børn".

Lærere smittes mindre med corona end andre faggrupper

Et ændret billede, der også påvirker smitten på skoler.  

"Der har været udbrud med B117 blandt børn helt ned i de mindste klasser. Indtil den variant kom var det ellers kun få børn, der blev inficeret. Og blev de inficeret, så var de i hvert fald ikke så smitsomme som voksne. Spørgsmålet nu er så, om det fortsat holder", forklarer Allan Randrup Thomsen og konstaterer:

"Når der nu er udbrud af corona-smitte blandt børn, så betyder det også, at lærerne er i større risiko".

Testning og automatiske nedlukninger

Massiv testning som strategi for at mindske smitten har også ramt skolerne for fulde drøn, men "selvom man tester lærerne, så forhindrer det jo ikke infektion, selvom de begrænser "skaden"", lyder det fra Allan Randrup Thomsen.

Skole i landets eneste nedlukkede sogn: Vi er glade for, at man passer på personalet

Derfor er også den automatiske nedlukningsmodel et vigtigt værn mod smittespredning på skolerne forklarer Allan Randrup Thomsen.

"Ud fra et sundhedsfagligt synspunkt, så er de automatiske nedlukninger et absolut godt værktøj, selvom det helt klart kan være problematisk, når så mange kommuner har ligget på vippen ved de grænseniveauer, som man oprindeligt havde sat".

Lærer efter 'ulogisk' skolenedlukning: I dag har jeg for første gang valgt at gå med visir 

Allan Randrup Thomsen pointerer desuden, at det er vigtigt at også skolen lukker, når smitten i lokalsamfundet bliver for høj.

"Selv hvis der ikke er et udbrud på den konkret skole, men bare i det lokalmiljø, der omgiver den pågældende skole, så kan det være relevant at lukke skolen ned. Og det skyldes jo, at når smitten først bliver ført ind på skolen, så kan den derfra brede sig videre  ud i resten af samfundet".