Corona
24   106

Skolelederformand om en-dags-genåbning: "Det er virkelig skørt"

Begejstringen er ikke lige stor hos alle lærere, og formanden for de københavnske skoleledere retter en sønderlemmende kritik mod den nye genåbningsaftale om én udendørs skoledag om ugen. "Det er virkelig skørt. De skulle bare have spurgt os", siger hun.

Den nye genåbningsaftale, der bl.a. giver 5.-8. klasserne lov til at komme i skole én dag om ugen til udendørs undervisning og socialt samvær, vækker ikke den samme begejstring hos alle skoleledere og lærere som hos børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S).

Ministeren erklærede sig tirsdag "kisteglad" for aftalen, men samme glæde finder man ikke hos formanden for de københavnske skoleledere, Jeanne Jacobsen.

"Det er virkelig skørt. Jeg synes godt nok, det er en mærkelig beslutning. Det er så skrivebordsagtigt og populistisk, som noget kan være. Det er megakoldt - hvad forestiller de sig? De skulle bare have spurgt os, så skulle vi nok have fundet ud af at lave noget på en bedre måde", lyder den umiddelbare kommentar fra Jeanne Jacobsen.

I hovedstadsområdet og en række kommuner i Nord- og Østsjælland må 9.- og 10.-klasserne også nøjes med udendørs undervisning en gang om ugen ligesom 5.-8. klasse. I andre dele af landet kan afgangsklasserne ellers begynde at gå i skole igen hver anden uge.

Artiklen fortsætter under banneret

Mylder i bybilledet

Jeanne Jacobsen kan ikke lade være med at grine lidt ved tanken om det københavnske bybillede fra næste uge.

"Jeg ser for mig alle de klasser, der kommer til at vandre hvileløst rundt i gaderne - op og ned ad Vesterbrogade. Men sagen er jo, at eleverne ønsker at komme ind fysisk og gå i skole. De ønsker jo ikke flere af de dér gå-ordninger", siger den københavnske skolelederformand.

Hun havde håbet, at 9.-klasserne også i København havde fået lov til at komme tilbage.

"Det presser sig jo på, fordi de snart skal til afgangsprøve. Men de sidder derinde på Borgen og siger 'jamen, det er godt, at man nu kan mødes', og nogle tror, at det stiller de unge tilfreds. Det gør det ikke. De vil jo være sammen i en klasse", siger Jeanne Jacobsen.

Hun mener, at det sagtens kunne have ladet sig gøre at åbne yderligere for skolegang på en bedre måde.

"Man kunne fx lave formiddagshold og eftermiddagshold. Man kunne have gjort masser af ting. De skulle  bare have spurgt os. Men vi må ud at finde nogle fodboldbaner og bålhytter", siger hun.

 Den københavnske skoleleder er langt fra alene med frustrationerne.

"Én dag om ugen udendørs i fire grader. Nej tak", kommer det fra lærer Sarah Urgaard fra Næstved.

"Som kinesisk vandtortur"

Hun lægger ikke skjul på, at hun efterhånden er både træt og frustreret over, at der nu igen gennemføres ændringer, så skoledagen skal ændres "for 117. gang".

"Jeg kan mærke, at rigtig mange af mine kolleger - inklusive mig selv - snart ikke kan være i det her mere. Den her ændring er en dråbe i Sahara. Gør nu noget, der kan sætte et ordentligt skvulp i gang. Lad os dog få åbnet skolerne med alle de gode erfaringer, vi allerede har med kortere skoledage, måske tre dage om ugen, og få lærere til små hold - i stedet for de her dryp. Det er ligesom kinesisk vandtortur. Hvis noget skal ændres igen, så gør det dog, så det giver mening og batter", siger Sarah Urgaard.

Hun fortæller, at både hendes og kollegers mentale overskud efterhånden er "ved at være i nul".

"Jeg er ved at nå den grænse, at nu må det snart være nok. Jeg har al respekt for, at man har fokus på elevernes trivsel, men jeg kan også godt mærke, at vi som arbejdstagere er ved at være fyldt op. Så kan det være, at jeg bliver beskyldt for at være pessimistisk og negativ og i det brune hjørne, men jeg er bare træt af, at vi lærere skal være evigt optimistiske og omstillingsparate, fordi eller er man ikke en god nok lærer. Men vi er altså også mennesker", siger Sarah Urgaard.

Ligesom i foråret

Skoleleder Martin Eriksen fra Gudumholmskole i Nordjylland genkender lærernes metaltræthed.

"Men de ved også godt, at det er en opgave, der skal løses - og de gør det skidegodt", siger han.

Men han peger også på, at hans skole sagtens kunne have åbnet yderligere efter samme model som under genåbningen i foråret sidste år.

"Helt generelt kunne vi sagtens have eleverne inde som i foråret - med en masse restriktioner på skolen, få lærere omkring de enkelte klasser og ved at holde klasserne adskilt fra hinanden. Det ville være den bedste model", siger Martin Eriksen.

Alternativt kunne man gøre med 5.-8. klasserne som med 9.-klasserne og lade dem komme i skole en uge ad gangen, påpeger han.

"Men hvis nu 5. klasse kommer på mandag, så ser vi dem så først næste mandag igen. Og så er vi jo egentlig ikke kommet så meget videre. Så det vil klart være trivslen, der er i højsædet. Det faglige vil ikke være det primære", siger Martin Eriksen.

Jacob Mark: Det er frivilligt

Danmarks Lærerforenings formand, Gordon Ørskov Madsen, havde også gerne set, at flere elever havde fået lov at komme tilbage, og at åbningen var blevet mere end én dag om ugen. Men den nuværende plan er langt bedre end ingenting, understreger han.

SF's undervisningsordfører, Jacob Mark, oplyser på Facebook, at det er frivilligt, om kommuner og skoler vil benytte sig af muligheden for at sende eleverne i skole en gang om ugen til udendørs timer.

"Det er frivilligt og kommer oveni muligheden for at mødes hver dag i små trivselsgrupper og modtage fysisk nødundervisning, hvis man ikke kan holde hjemmeundervisningen ud mere. Præcis hvor meget og hvor lidt må man bestemme lokalt", skriver Jacob Mark.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ