Faglig fuser
1   22

"Samfundsfag skal læres i virkeligheden"

På Østervangsskolen i Roskilde underviser Peter Vinther Rasmussen 7. og 8. klasse i dansk, geografi, historie og samfundsfag. Han vil gerne bryde med de fastlagte timer på skemaet og sende eleverne ud i samfundet.

"Samfundsfag kan være et meget abstrakt fag for eleverne at forstå og forholde sig til. Økonomi, politik og forskellige systemer kan nogle gange være svære at greje for eleverne. Derfor føler jeg også, at vi bør gøre det så virkelighedsnært, som vi overhovedet kan.

Jeg drømmer om, at eleverne kan komme i en form for praktik. De trænger til at komme ud i samfundet og opleve, hvordan det fungerer i forskellige virksomheder, institutioner og erhverv. Vi kunne besøge Christiansborg eller den nærliggende kommune og på den måde gøre stoffet mindre abstrakt for eleverne.

Reformen fortalte os, at vi skulle gøre skolen mere aktiv i lokalsamfundet. Men det gør vi ikke rigtigt i forhold til samfundsfag, selv om det er helt oplagt. Men det har været svært for skolerne, fordi dagene er brudt op i så mange forskellige fag. Det kunne være dejligt, hvis vi kunne gøre op med det. Indtil nu er der blevet kigget for meget på resultater og test.

Jeg kunne godt tænke mig, at der er plads i skemaet til længere forløb, hvor vi kan være der, hvor det sker. Men det er svært, sådan som skolen fungerer lige nu. Jeg har ellers indtrykket af, at mange virksomheder er interesserede i at få elever på besøg eller i praktik, så det ville være fantastisk med den mulighed.

Artiklen fortsætter under banneret

En dag viste jeg en dokumentarfilm i min samfundsfagstime, som handlede om drab mellem to venner. Vi fulgte retssagen og så, hvordan alt det juridiske og selve systemet fungerer. De opdagede, at det slet ikke fungerer som i amerikanske film, og det gjorde enormt indtryk på dem. Tænk hvad det kunne give eleverne, hvis de kunne opleve realiteterne i virkeligheden. Det ville være en drøm for min samfundsfagsundervisning.

FAGLIG FUSER

Skolens fag blev ikke styrket af folkeskolereformen fra 2013. Det viser en undersøgelse foretaget af Folkeskolen. I langt de fleste fag har lærerne svært ved at lave den undervisning, de drømmer om.

Vi kunne snakke med mennesker, som vi normalt kun læser om i bøgerne, og det ville blive en anderledes og mere virkelighedsnær skoledag og undervisning. Det ville gøre en stor forskel for de lange skoledage, hvis vi nogle dage kunne tage på faglige ture ude i virkeligheden over middag.

Jeg har håb for, at det kommer til at ske en dag - at samfundsfag kan blive et samfundsnært fag. Men spørgsmålet er, hvor lang tid der går. Det handler i sidste ende om politisk vilje".


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Historie- og samfundsfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for de to fag. I samarbejde med foreningen Falihos.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.502 andre er allerede tilmeldt