Håndværk og design
7   15

Censorer: H&d-studerende bør prøves i forskellige håndværk til eksamen

For første gang i år er de lærerstuderende i håndværk og design også blevet bedømt på deres håndværksmæssige færdigheder i en ny del af eksamen. Men de studerende bliver ikke udfordret nok, fordi de selv kan vælge feltet, mener censorerne.

Sidste år blev eksamen i håndværk og design på læreruddannelsen udvidet. Udover en didaktisk opgave, som munder ud i et undervisningsforløb og -materiale, et selvstændigt designprojekt og en udstilling med en mundtlig præsentation, blev der indført en håndværksmæssig opgave.

Tanken var dengang, at den nye del skulle være en lærerstillet opgave i modsætning til resten af opgaverne, for at afprøve hvor godt de studerende mestrer de forskellige håndværksmæssige discipliner.

Men årets censorrapport viser, at censorerne er skeptiske over for, om lige netop dette er lykkedes.

"Praksisprøven viste lidt om de studerendes håndværksmæssige færdigheder, og hvordan de brugte værkstederne. Samtlige studerende valgte materialer og teknikker de allerede kendte, og som man kunne se bedre resultater af i deres udstillinger", lyder det i rapporten, som er baseret på rapporteringer fra censorer i 33 prøveforløb. Censorformand for faget, lektor på Læreruddannelsen Campus Carlsberg Merete Weimann, konkluderer:

Artiklen fortsætter under banneret

"Anbefalingen må være, at den studerende, for at demonstrere en bredde i sine færdigheder, fx skal trække en opgave, indenfor en vifte af forskellige håndværksmæssige områder, som underviseren har valgt, og som de studerende er bekendt med. Hvis den studerende selv kan vælge. hvilket håndværksmæssigt område, de skal prøves i til den praktiske prøve, så er det meget begrænset hvor meget den studerende udfordres, idet de også i designprocessen selv rammesætter deres opgave".

For dårlige værkstedsfaciliteter

Årsrapporten fortæller også, at flere professionshøjskoler har søgt dispensation fra den nye prøve i praktiske færdigheder. Det mener censorerne kun bør være muligt for studerende, som har læst faget under den gamle ordning. De nævner også, at mange studerende ikke har en overbevisende håndværksmæssig kunnen. Og så påpeger censorer fra tre forskellige professionshøjskoler, at værkstederne har væsentlige mangler.

"Det er på tide, at de studerende på uddannelsesinstitutionerne har ordentlige arbejdsforhold i et fag, hvor værkstedet er så afgørende. Man kan ikke længere undskylde sig med, at håndværk og design er et nyt fag. De studerende har brug for at udvikle de mange kompetencer det kræver at kunne varetage faget, nu helt fra 3.-8. klasse, og herunder skal de være kvalificerede til at føre elever til prøve i valgfaget i slutningen af 8. klasse", lyder det i rapporten.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Håndværk og designnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Foreningen for håndværk og design.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.344 andre er allerede tilmeldt

Lærerstuderendenetværket er for alle lærerstuderende samt andre med interessere for læreruddannelsen. I samarbejde med Lærerstuderendes Landskreds.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
476 andre er allerede tilmeldt