"Jeg tror på, at projektet kan bidrage til noget positivt, hvis det giver anledning til en lokal diskussion af, hvilken form for data der giver mening at arbejde med", siger kredsformand i Aalborg Lærerforening Karsten Lynge Simonsen.

Aalborg afsætter 15 millioner til udbredelse af kritiseret skoleleder-uddannelse

Skolelederne på 10 Aalborg-skoler har i to år været en del af leder-efteruddannelsesprojekt. Det har ifølge kommunen været en så stor succes, at man nu udvider projektet til 40 skoler.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Aalborg Kommune har søgt om nye midler fra A.P. Møller Fonden til at fortsætte og udvikle projekt 'Ledelse for øget læring', der har været målrettet ledelserne på 10 af kommunens skole.

Og nu har kommunen fået 15 millioner kroner til at udvide og videreudvikle projektet, så der de næste fire år vil deltage 40 af kommunens skoler. Det skriver kommunen i en pressemeddelelse.   

Projektet skifter navn til 'Professionel Læringsledelse', og vil ifølge pressemeddelelsen have fokus på elevernes læringsmiljø, ledelseskvalitet, elevernes faglige resultater, skolens undervisningskvalitet og det professionelle læringsfællesskab.

Leder: Gjort mig bedre til at prioritere

Tofthøjskolen i Storvorde er blandt de skoler, der har arbejdet med projektet siden 2018. Skoleleder på skolen Jakob Graversenglæder sig til at arbejde videre med projektet.

"Det har gjort mig skarpere i min pædagogiske ledelse, og jeg er blevet meget bedre til at analysere, prioritere og implementere", siger han i pressemeddelelsen.

Skoleledere fra Aalborg og København skal Oslo-inspireres

Har fået hård kritik fra norsk lektor

Siden sommeren 2018 har mellem 100 og 160 skoleledere fra København og Aalborg arbejdet med projektet, der på forhånd fik hård kritik, fordi den er inspireret af Oslos skoleledelsesmodel.

I projektet indgår blandt andet Handelshøjskolen BI i Oslo,der i en årrække har arbejdet med en lignende masteruddannelse til ledere i de norske folkeskoler. Den norske lektor Simon Malkenes, der står bag bogen 'Bag facaden i Osloskolen', har tidligere kritiseret uddannelsen for at være for managementorienteret. En kritik, som den danske lektor Niels Jakob Pasgaard også er kommet med.

Lærerformand: Et skridt i den rigtige retning

Men kredsformand i Aalborg Lærerforening Karsten Lynge Simonsen er umiddelbart positivt stemt overfor projektet.

"Projektet skal understøtte lederne i at foretage de rigtige prioriteringer og komme tættere på lærernes dagligdag. Aalborg Kommune har siden 2013 satset benhårdt på forskellige ledelsesudviklingsforløb og særligt på anvendelse af data bl.a. fra de nationale test. Jeg ser det her som en bevægelse i en anden og mere positiv retning trods alt positivt".

Lektor: Læringsmål ændrer elevers og læreres adfærd

Karsten Lynge Simonsen fortæller, at man indenfor det seneste halve år har spurgt lærernes tillidsrepræsentanter på de ti skoler, der har været med i det foreløbige projekt. Og her er tilbagemeldingen, at de endnu ikke har oplevet nogen forskel.

"Meldingen var, at de i hvert fald endnu ikke mærker nogle forandringer. Men jeg tror på, at projektet kan bidrage til noget positivt, hvis det giver anledning til en lokal diskussion af, hvilken form for data der giver mening at arbejde med. Vi ser fx gerne, at man også betragter et foto eller et maleri som data. Det kan også en opgave som 'skriv dine pæneste tal' i starten af 1. og 2. klasse kan bruges som data for, om eleverne bliver dygtigere?", siger han.

"Så hvis man tager tingene i små skridt og involverer medarbejderne, så de oplever at det giver mening, så er der et potentiale i projektet".