Nødlov giver undervisningsministeren store muligheder

Kravet om fraværsregistrering kan bortfalde. Prøver kan suspenderes. Minimumstimetal kan fraviges Undervisningsministeren får med nødloven hjemmel til næsten alt. Men hvad der rent faktisk sker, ved man ikke endnu, lyder det fra DLF.

Publiceret

Nødlov for skoler

I weekenden fremlagdeUndervisningsministeriet udkast til en lov og to bekendtgørelser omnedlukning af skoler og institutioner. På grund af denekstraordinære situation gennemføres der ikke høring over de nyeregler. Børne- og Undervisningsministeriet vil løbendeoffentliggøre lovudkast og udkast til bekendtgørelser. Der er fremlagt et lovforslag, som forventes at blive behandlet imorgen og træde i kraft senere på ugen. Der er tale om midlertidigeregler, som bliver ophævet, når skolerne igen kan gennemføre normalundervisning, oplyser Undervisningsministeriet.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Udkastet til nødlovgivning og bekendtgørelser vedrørende corona-lukningen af skolerne lægger vægt på, at eleverne ikke skal stilles ringere, end de ville have været, hvis deres skolegang forløb som normalt. I forslaget er der en lang række tiltag, som undervisningsministeren kan tage i brug. 

Skole- og uddannelsespolitisk chef i DLF Jesper Støier har læst udkast til bekendtgørelser og lov igennem.

"Som det er lige nu, har ministeren i og for sig fået hjemmel til næsten at gøre alt. Det er svært at sige, hvad det vil få af betydning. Det kommer an på, hvor lang tid det vil vare. Og om det bliver nødvendigt eller ej", siger Jesper Støier.

Nødlov på vej: Sådan bliver reglerne for undervisning under Corona-lukningen 

Minimumstimetal kan ændres

Forslaget åbner blandt andet for, at ministeren kan ophøje standpunktskarakterer til prøvekarakterer, og at der kan ændres på antallet af prøver, som indgår i en eksamen. Det bliver også muligt at nedregulere minimumstimetallet.

"I de tilfælde, hvor nødundervisning ikke kan gennemføres svarende til det ellers forudsatte timetal i folkeskolen, vil Børne- og Undervisningsministeriets med lovforslaget have beføjelse til at nedregulere minimumstimetallet for den givne fagrække", står der i bemærkningerne til lovforslaget.

Kommunerne kan dog vurdere, at der i særlige tilfælde eller for særlige målgrupper vil blive behov for erstatningsundervisning. 

"Dette forudsættes i givet fald at ske inden for kommunernes eksisterende rammer".

Få overblik over de onlinetilbud, som er gjort gratis, imens skolerne holder lukket 

Nationale test kan være del af nødundervisning

I kommentarerne er det beskrevet, hvordan nødundervisningen i folkeskolen foruden hjemmeopgaver og feedback via nettet også kan omfatte deltagelse i nationale test og trivselsmålinger.

Skolerne skal sørge for, at der er de nødvendige undervisningsmidler, så eleverne kan deltage i undervisningen. Det kan betyde, at kommunen skal stille det nødvendige digitale udstyr til rådighed for gennemførelsen af undervisningen, "hvis en elev eller forældre ikke har det nødvendige udstyr", står der i kommentarerne.

Også reglerne om, at lærere skal have undervisningskompetence i de fag, de underviser i kan fraviges, hvis der bliver omfattende sygdom blandt lærerne.

Fraværsregler kan ændres

Undervisningsministeriet kan også fastsætte regler om, at elevernes deltagelse  nødundervisning ikke registreres eller indberettes.

"Det foreslåede vil ikke indebære, at der ændres på skolernes forpligtelse til at føre tilsyn med, at eleverne deltager i nødundervisningen og at følge op over for elever med særligt behov herfor, herunder elever med faglige udfordringer eller, hvor forholdene i hjemmet tilsiger det", står der i kommentarerne.

Læs mere

  1. Bekendtgørelse om nedlukning af skoler og institutioner samtetablering af nødpasning (pdf)
  2. Forslag til Lov om midlertidige foranstaltninger på børne- ogundervisningsområdet til forebyggelse og afhjælpning i forbindelsemed COVID-19 (pdf)
  3. Bekendtgørelse om nødundervisning m.v.  på børne- ogundervisningsområdet som led i forebyggelse og afhjælpning iforbindelse med COVID-19 (pdf)