Minister: Nye nationale test kan betyde flere forskellige test-former

Når de nuværende nationale test skal udskiftes med nye, forbedrede test, kan det meget vel betyde flere forskellige former for test.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Udskiftningen af de nationale test kan komme til at betyde endnu flere test i folkeskolen.

Sådan må tolkningen være efter, at Folketinget tirsdag førstebehandlede lovforslaget om at gøre de nationale test frivillige i år for størstedelen af skolerne.

Her lød det nemlig fra børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S), at det er oplagt at udskifte de nuværende test med flere forskellige test.

"De nationale test har forsøgt at gøre tre ting på én gang, og på den måde gav vi de fagfolk, der skulle udvikle testene en umulig opgave", lød det tirsdag fra ministeren, da hun opsummerede debatten i forbindelse med førstebehandlingen af det lovforslag, som skal fastlægge, hvordan de nationale test skal afholdes i år.

Nationale test: Minister lægger op til at finde ny model til at udpege de 'ringeste' skoler 

"De nationale test har både skullet være et pædagogisk redskab, de har skullet bruges til tilbagemeldinger til forældre og et styringsredskab, altså et sted, hvor man som kommune kunne følge med i, hvordan det går med egne skoler. De forskellige partier vægter de tre ting forskelligt", sagde ministeren videre fra i folketingssalen.

Ministeren mente, at netop forskellen i vægtningen har været en væsentlig årsag til den polariserede debat om testene. Ifølge Pernille Rosenkrantz-Theil har forligskredsen dog nu fundet en fælles forståelse af, at alle tre ønsker til, hvad testene skal kunne, er legitime.

Udsigt til flere test

"Den næste erkendelse, vi skal lave, er så, at det ikke er sikkert, at det er det samme redskab, vi skal bruge, til at opnå alle tre mål," fortsatte hun.

"Fordi redskaber, der skal kunne dække over alle tre så forskelligartede ting, har det med at vægte det ene frem for det andet eller det tredje".

Ministerens holdning afspejler den, som flere forskere har givet udtryk for: at det dobbelte formål med de nationale test medfører, at skoleledere og lærere har interesse i at træne eleverne i at blive testet, fordi testresultaterne kan have konsekvenser for ledernes og skolernes fremtid.

Skoleledere afventer: Stadig usikkerhed om nationale test

Skoleforskere har ved tidligere lejligheder opfordret til, at man i stedet måler skolens generelle faglige niveau med sample-baserede test, hvor elever udvælges tilfældigt til testning. Finland er et af de lande, det undersøger skolesystemet med denne metode.

Vil man derimod have viden om den enkelte elevs niveau, skal man bruge andre typer af test, og resultaterne af disse test skal ikke bruges til for eksempel en sammenligning af skoler.

Altså kan nettoresultatet af en afskaffelse eller gennemgribende omlægning af de nationale test være, at danske skoleelever kommer til at opleve at blive testet flere gange, end de gør i dag.

Regeringen har forpligtet sig til at fremlægge et forslag til et nyt evaluerings- og bedømmelsessystem senest til sommer.