Gør hele læreruddannelsen mere normkritisk, lyder de lærerstuderendes reaktion på, at regeringens støttepartier vil gøre seksualundervisning obligatorisk på læreruddannelsen.

Lærerstuderende siger nej tak til obligatorisk seksualundervisning

SF, Radikale og Enhedslisten vil have seksualundervisning gjort obligatorisk på læreruddannelsen. Fint forslag, men det rammer forbi målet, lyder reaktionen fra Lærerstuderendes Landskreds.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Alle kommende lærere skal rustes til at kunne undervise i seksualundervisning. Sådan lyder et forslag fra SF, der støttes af de Radikale og Enhedslisten.

De tre partier mener, at det frivillige valgfag på læreruddannelsen 'Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab' bør være obligatorisk.

Se de triste tal: Så sløvt står det til med seksualundervisningen 

Forperson for de Lærerstuderendes Landskreds (LL) Rasmus Holme hilser et større fokus på seksualundervisning velkommen, men han mener, at fremtidens lærere skal styrkes på anden vis.

"På læreruddannelsen i dag lærer vi ikke nok om hvordan køn, seksualitet, etnicitet og andre markører rammer eleverne skævt og hvordan vi didaktisk tager højde for dette. Derfor er vi meget positive overfor hensigten med forslaget, men forslaget rammer lidt forbi målet", siger han i en pressemeddelelse.

LL: Vi skal hellere undervises i normkritik

Han peger på, at der ikke er behov for, at alle lærere skal undervise i seksualundervisning, og derfor bør det ikke være obligatorisk, at alle lærerstuderende undervises i faget på uddannelsen.

"Alle lærerstuderende skal ikke kunne undervise i faget seksualundervisning, ligesom alle lærerstuderende ikke skal kunne undervise i faget dansk. Vi vil ikke have obligatorisk seksualundervisning. Vi vil i stedet have normkritisk didaktik og pædagogik til at gennemsyre hele læreruddannelsens og professionens fundament".

LGBTQIA* Hvordan underviser man i sex?

Gør i stedet valgfaget til et specialiseringsmodul

Rasmus Holme har tidligere udtalt til folkeskolen.dk/lærerstuderende, at de lærerstuderende gerne ser en opgradering af valget, så det fremover bliver et specialiseringsmodul.

"Hvis vi reelt vil have løftet folkeskolen på det her område, så kræver det, at vi gør meget mere ud af undervisningen. Ved at ophøje kurset til et specialiseringsmodul vil faget få langt flere timer, og der vil være langt flere studerende, der får det", lød det fra Rasmus Holme tilbage i november.

Lærerstuderende kræver mere normkritisk undervisning på læreruddannelsen 

I løbet af læreruddannelsen har de studerende tre specialiseringsmoduler, der hver især giver undervisningskompetence i et emne. De studerende har ofte tre forskellige moduler at vælge mellem, hver gang de skal vælge et nyt specialiseringsmodul.

"Det betyder, at ca. hver tredje formentlig vil ende med at have undervisningskompetence i det her. På lang sigt er det nok for mange i forhold til, hvor lidt faget fylder i folkeskolen. Men der er et kæmpe hul i skolen, der først skal udfyldes".     

Lærerstuderende: Sådan kan vi styrke seksualundervisningen og naturfagene

Minister har varslet nye initiativer

Børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil oplyste i november, at hun går med planer om at styrke seksualundervisningen i folkeskolen. 

"Jeg er ved at overveje mulige opfølgningsindsatser, og jeg vender tilbage med et forslag, som jeg vil drøfte med folkeskoleforligskredsen forventeligt i starten af det nye år", lød det fra ministeren i et skriftligt svar til de Radikales undervisningsordfører Anne Sophie Callesen.

Minister varsler forslag til bedre seksualundervisning i starten af det nye år