Talentfokus/særligt begavede
1   5

DM i Fagene er de dygtigste elevers fest

I morgen mødes 450 elever på Dokk1 i Aarhus for at dyste i DM i Fagene. En evalueringsrapport tyder på, at konkurrencen udfordrer skolens dygtigste elever. Men for de cirka 10.000 elever, der ikke går videre til landsmesterskabet, har DM i Fagene knap nok effekt.

Elever fra landets 7., 8. og 9. klasser skal i dag prøve at svare på, hvordan Salling Group kan blive mere effektive, hvorfor biodiversitet er vigtigt eller arbejde som oversætter i engelsk til det fjerde landmesterskab i DM i Fagene.

Da DM i Fagene blev annonceret tilbage i 2016 var det fra starten meningen, at konkurrencen skulle være et sted, hvor de særligt dygtige elever kunne få lov til at vise, hvad de kan.

"Med DM i Fagene sætter vi fokus på, at det er sejt at være dygtig til fagene og på den måde hylder vi de mange elever, der hver dag gør sig umage og bliver fagligt dygtige af at gå i skole", sagde daværende minister for børn, undervisning og ligestilling Ellen Trane Nørby.

DM I FAGENE

DM i Fagene består af to runder: De regionale mesterskaber og landsmesterskabet. Mens de regionale mesterskaber foregår via en online platform ude på skolerne, skal de elever, der har kvalificeret sig til landsmesterskaberne mødes fysisk til et heldagsarrangement, hvor de enten individuelt konkurrerer i forskellige fag, eller i hold løser en tværfaglig opgave. 

DM i Fagene drives af Danske Skoleelever sammen med et konsortium bestående af forskellige aktører med interesse for skoleområdet.

Og det mål ser faktisk ud til at være nået. Det tyder en række interviews med lærere og elever i hvert fald på, som Danmarks Evalueringsinstitut (Eva) har gennemført til en evaluering af DM i Fagene. Eva har talt med 15 lærere og gennemført 13 gruppeinterviews med elever, der deltog i det forrige landsmesterskab.

Artiklen fortsætter under banneret

"DM i Fagene og i særlig grad landsmesterskaberne er en god, om end kort, adspredelse i undervisningen, hvor der er fokus på de dygtige elever, og hvor disse elever kan få lov til at prøve kræfter med opgaver af et fagligt niveau, der udfordrer dem", konkluderer rapporten. 

Samtidig mener de elever, der deltager i landsfinalen, at DM i Fagene er en mulighed for at "udnytte deres potentiale". En gruppe elever synes nemlig ikke, at de bliver fagligt udfordret i hverdagen, eller mener, at de er nødt til at begrænse deres faglige ambitioner i klassen, fremgår det af rapporten.

Ændrer ikke klassekulturen

Men DM i Fagene har ikke kun en ambition om at hylde dét at være dygtig en gang om året. Faktisk vil konkurrencen gerne være med til at ændre læringsmiljøerne ude i klasserne, så det altid er fedt at gøre sig umage i skolen.

Det er dog lidt sværere at bevise, at DM i Fagene har den effekt. En del lærere påpeger, at de elever, der kun deltager i de regionale mesterskaber, får et meget begrænset udbytte af at deltage. Det skyldes ifølge lærerne, at de regionale mesterskaber foregår ved at løse opgaver på computeren, og konkurrencen derfor let flyder sammen med andre skoleaktiviteter.

MERE NATURFAG TIL DM I FAGENE 

Novo Nordisk Fonden har valgt at donere 1,8 millioner kroner til DM i Fagene. Derfor skal DM i Fagene i løbet af de næste tre år udvikle en ny tværfaglig holdopgave med naturvidenskab i fokus samt en ny, individuel opgave i fysik/kemi. 

"Motivation og læring i forbindelse med DM i Fagene kan finde sted hos de elever, der deltager ved landsmesterskaberne. For de resterende elever, der blot deltager i de regionale mesterskaber, bliver DM i Fagene derimod typisk en biting i undervisningen", konkluderer rapporten.

Samtidig understreger flere lærere, at arbejdet med læringsmiljø er et konstant arbejde, der ligger hos klassens lærere, og at en konkurrence som DM i Fagene, hvor kun få elever fra skolen der deltager i landsmesterskaberne, ikke kan påvirke arbejdet.

Kan det bruges i hverdagen? 

Danmarks Evalueringsinstitut har også undersøgt, om materialerne fra DM i Fagene kan bruges i den almindelige undervisning. Det er der potentiale for, mener en del lærere. Opgaverne kunne for eksempel indgå i et projektforløb, eller være et ekstra tilbud til de særligt dygtige elever.

Det er dog de færreste lærere, der selv har brugt materialet i undervisning. Her peger flere på, at det blandt andet skyldes, at opgaverne og materialer kommer for sent i forhold til årsplanlægningen. Hvis lærerne for eksempel skal nå at lave et forløb som optakt til DM i Fagene, skal materialerne være tilgængelig allerede før sommerferien.

"Blandt lærerne er der endvidere et ønske om, at materialet indeholder en lærervejledning, hvor de didaktiske overvejelser bag opgaven er belyst. Dette kan gøre inddragelsen af opgaverne i undervisningen mere overskuelig og hurtig at forberede, ligesom vejledningen kan give inspiration til, hvordan man kan arbejde videre med opgavernes tema i undervisningen", står der i rapporten.

Svært for 7. klasse  

OPGAVER TIL LANDSMESTERSKABET I DM I FAGENE 2020

Danskopgaven i samarbejde med Danmarks Radio

Deltagerne træder ind i journalistens verden. Med pressemøder og levende kilder udspiller historien sig for øjnene af deltagerne. eleverne får besøg af eksperter, en politimand og skuespillere, der påtager sig væsentlige roller. Deltagerne bliver udfordret sprogligt, analytisk og på deres overblik.

Biologiopgaven i samarbejde med Randers Regnskov

Biologen Asser Øllgaard  fra Randers Regnskov kommer sammen med tre levende dyr (en slange, en skorpion og en fugleedderkop) til Dokk1, hvor eleverne skal gå i dybden med biodiversitet - for hvorfor er det egentlig vigtigt? Og hvordan formidler man naturen på en spændende måde?

Historieopgaven i samarbejde med Nationalmuseet

Omdrejningspunktet for historieopgaven er Stasis hovedkvarter og en tænkt historisk begivenhed, hvor tre mistænkte har gravet en tunnel til Østtyskland. Deltagerne skal arbejde som Stasiagenter og ud fra de oplysninger, de får, og det materiale de har, gennemskue hvem, der er begrundet mistanke for at overvåge.

Engelskopgaven i samarbejde med Dansk Video Tekst

Engelskdeltagerne kommer helt tæt på et nichefag. De skal arbejde ligesom en oversætter. Det engelske sprog kommer i spil på flere niveauer - de skal lytte og forstå, forberede og tale samt tænke og skrive.

Matematikopgaven i samarbejde med Salling Group

Er Salling Group effektive nok? Det bliver matematikdeltagerne spurgt om. Effektivitet handler dog ikke kun om at opnå den hurtigste tid eller det største antal i produktionen - matematikdeltagerne må nemlig ikke gå på kompromis med arbejdsmiljøet og sikkerheden.

Holdopgaven i samarbejde med Landbrug & Fødevarer

I den tværfaglige holdkonkurrence skal holdene på fire til seks deltagere gå i dybden med de metoder, dansk landbrug benytter sig af. For hvordan kan resten af verden lære af et landbrug i verdensklasse med ambition om at være klimaneutral i 2050? De danske køer er eksempelvis meget klimaeffektive i forhold til mange andre steder i verden.

I skoleåret 2017/2018 blev DM i Fagene udvidet, så også 7.- klasser kan deltage i konkurrencen. Nogle lærere mener dog, at opgaverne er for svære for eleverne i 7. klasse, og at det er uretfærdigt, at de skal konkurrere mod elever fra 8. og 9. klasse.

Derfor vælger nogle skoler, at det kun er elever fra 8. og 9. klasse, der deltager i DM i Fagene, mens eleverne i 7. klasse må vente et år, til de er bedre fagligt klædt på.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.910 andre er allerede tilmeldt

Engelsknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Sproglærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.541 andre er allerede tilmeldt

Historie- og samfundsfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for de to fag. I samarbejde med foreningen Falihos.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.330 andre er allerede tilmeldt

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.407 andre er allerede tilmeldt

Netværket for danskundervisning er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Dansklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
3.106 andre er allerede tilmeldt