Pernille Rosenkrantz-Theil fik på 2,5 time indblik i lærerlivet, som det ser ud i hovedstadsområdet i dag. Især problemerne med at løfte inklusionsopgaven var på dagsordenen.

Minister tager hul på DLF-turné for at mærke, hvor skoen trykker

Inklusion og kvalitet i undervisningen var nogle af de emner, som undervisningsministeren vendte med en gruppe fagligt aktive lærere i den lokale lærerforening i Høje-Taastrup i dag. Mødet var det første af seks, som finder sted over hele landet.

Publiceret

Her skal mininsteren mødes medlærerne

25. november Slagelse

2. december Herning

2. december Kolding

10. januar Aalborg

13. januar København

Temaerne for møderne er: børn med særlige behov/inklusion,varieret undervisning, målstyring og dannelse, digitalisering ogkvalitet, kvalificeret undervisning og uddannelseskrav,skolehjemsamarbejdet. 

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det forekommer ikke ofte, at en minister tager kontakt til DLF's formand for at få arrangeret møder med lærere over hele landet. Men det er ikke desto mindre, hvad undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil gjorde kort efter, hun var udpeget til minister. 

I dag deltog hun sammen med formand for DLF Anders Bondo Christensen i det første af seks møder. Omkring 25 fagligt aktive lærere fra 12 af hovedstadens lærerkredse var inviteret til mødet i Taastrup i dag. 

"Det er første møde ud af en række, jeg har lavet i fællesskab med Anders Bondo. Idéen med det er finde ud af, hvor skoen trykker mest, og hvad kan vi gøre ved det. Der kan være mange fortællinger om, hvor skoen trykker, og derfor tror jeg det er vigtigt at høre det fra hele landet - fra kommunerne og lærerværelserne. Det er ret interessant at se, hvad den røde tråd er", siger Pernille Rosenkrantz-Theil, da hun kommer ud efter det første møde. 

"Jeg har fået rigtig meget med. Jeg er næsten helt overloaded i mit hoved efter at have siddet her et par timer. Vi er kommet igennem nogle ret store dagsordenpunkter, og jeg har fået meget med på analysen af, hvor vi er med folkeskolen i samfundet, men også i forhold til, hvor vi skal hen".

Undervisningsministeren tager på lærertur rundt om i landet 

Ros til lyttende minister i historisk møde

Tilfredsheden ovenpå dagens møde var også at spore hos Lærerforeningens formand. Anders Bondo Christensen oplevede en lyttende og interesseret Rosenkrantz-Theil:

"Det var et rigtigt godt møde. Jeg tror, der er en kæmpe værdi i, at ministeren og jeg lytter til de lokale stemmer. Det, at vi sidder sammen til et møde som i dag gør, at næste gang, jeg skal mødes med ministeren om eksempelvis inklusion, så har ministeren hørt, hvad der rører sig blandt lærerne", siger Anders Bondo.

Allerede kort efter, at mødet var afrundet, fik formanden også flere positive henvendelser fra dagens deltagende kredsformænd.

"Jeg har en fornemmelse af, at lærerne er rigtig glade. Flere har allerede sagt til mig, at det var et fantastisk godt møde. De har også givet til kende, at de har oplevet en minister, der i den grad kom for at lytte og ikke med sin egen dagsorden eller for at forsvare sig".

Det er første gang i historien, at en minister på området i fællesskab med Anders Bondo Christensen rejser rundt i landet for at mødes med kredsene i Danmarks Lærerforening.

"Det her er det første af seks møder, og jeg var lidt spændt på, hvad det kunne. Det er første gang i foreningens historie, vi prøver sådan et arrangement - og nu ser jeg rigtig meget frem til de næste fem møder. Det har været en spændende start, som vi skal have fulgt op på rundt i landet".

Signal til KL: Samarbejd om skolen

Formand for lærerne i Høje- Taastrup Heidi Yoma Rasmussen var glad for besøget:

"Jeg var bekymret for, hvad man kan nå på 2½ time. Men det har været en rigtig god dialog. Der var gode konkrete eksempler, og ministeren kom med god respons. Man kan mærke, at hun har været på et lærerværelse mere end en gang", siger Heidi Yoma. 

Hun håber, at dagens besøg kan give ministeren argumenter til at samle politisk flertal for nogle af visionerne.

"Vi kan give hende hverdagens eksempler, som er de bedste argumenter for, hvorfor noget ikke hører hjemme i de rammer, som er nu", siger Heidi Yoma Rasmussen. 

Næstformand i Glostrup Lærerforening Thomas Bo Jensen og tillidsrepræsentant på Nordvangskolen i Glostrup Lisbeth Merlung var taget til Høje-Taastrup for at deltage i mødet. 

Thomas Bo Jensen mener, at ministeren ved at lytte til lærere over hele landet, sender et signal til KL og kommunerne om, at samarbejde er vejen frem, hvis man vil forbedre skolerne.

"Det første skridt til at lave nye ting, må være at mødes. Vi hører hendes tanker, og hun hører om, de udfordringer, vi har. Det er et vink til kommunerne om, at man gerne vil et samarbejde", siger han.

Lisbeth Merlung er enig: "Vi er nødt til at gøre det sammen. Hverken ministeriet eller kommunerne kan gøre det alene. Vi kan heller ikke gøre det alene. Det er så fint et første skridt, hun tager, når hun lægger op til, at vi skal arbejde sammen for at få en bedre skole".

100 dage uden gaver til folkeskolen 

 Møderne er ikke åbne for pressen. Folkeskolen.dk fik lov til at tale med deltagerne efter mødet.