Skolegang er med til at give børn i flygtningelejre stabilitet i et ellers usikkert liv. Tre skoler er allerede en realitet og den fjerde tæt på.

I spidsen for fem flygtningeskoler

Lærer Maren Elise Skjerlie Gilling og fotograf Lars Schmidt har stiftet foreningen 5 skoler.

Publiceret
Maren Elise Skjerlie Gilling græder af glæde over, at en skole er blevet rejst.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Det bedste kort, jeg har, er lærerkortet«

Foreningen arbejder for at forbedre vilkårene for børn i flygtningelejre - med særligt fokus på at etablere skoler og sikre undervisning til børnene. Derudover er foreningens formål at yde børn og unge støtte til en værdig tilværelse og give dem tro på fremtiden. Målet er fem skoler. Foreløbig er tre skoler etableret.

Maren Elise Skjerlie Gilling fungerer som en form for skoleleder på skolerne. Hver skole har mellem 30 og 70 elever. Én skole har 100 elever og kører i toholdsskift. Skolerne bliver bygget af telte. Alt, som er i teltene, skal med hjem hver dag, for ellers bliver det stjålet, når skoledagen er omme. Maren Elise Skjerlie Gilling ansætter lærerne, som ikke nødvendigvis er læreruddannede, men som har engagementet, der skal til for at undervise.

Børnene hjælper til

Foreningen har ansat en projektleder tæt på skolerne, som har boet fem år i Norge, og som står for den daglige drift. Han har den forståelse for børn og børns rettigheder, som Maren Elise Skjerlie Gilling kæmper for skal gennemsyre skolerne. Hver gang hun besøger skolerne, snakker hun med eleverne.

»Børnene er med til at bygge skolerne. De skal have et medejerskab. De skal være trygge. De er kunderne. Derfor lytter jeg altid til, hvordan de har det, og hvad de savner. Vi er meget afhængige af den enkelte lærer på skolerne. Men hvis børnene er utrygge, så må vi handle og sige farvel til en lærer«, siger Maren Elise Skjerlie Gilling.

Når hun besøger skolerne, spørger hun lærerne, hvad de mangler. En tavle kan man skaffe. Skoletasker, penalhuse og måtter ligeså.

»Men det er vigtigt at forklare dem, at hvis vi skaffer skoletasker, så skal det være til alle børnene. Der må ikke være nogen, der føler sig udenfor«.

Maren Elise Skjerlie Gilling bruger også tid med lærerne og med børnenes familier, når hun besøger skolerne.

»Der er så meget håbløshed. Der er så meget, man kan tage sig af. Der er ikke noget vand. Der er ikke toiletter. Hvad med hygiejnen? Hvad med maden? Men jeg er lærer, og jeg bliver nødt til at koncentrere mig om det, jeg kan. Og det er at bygge skoler«.

Foreningen er finansieret via indsamlinger. Maren Elise Skjerlie Gilling tager også ud og holder foredrag på danske skoler.

Læs mere på: 5skoler.nu