Når de arbejder undersøgende i matematik, er der altid elever, der spørger: "Hvilket svar vil du ha'?", fortæller Line Skovmand Jonassen.

Lærer: Det handler om at introducere forskellige metoder for eleverne

Line Skovmand Jonassen bruger både it og konkrete materialer i sin matematikundervisning i 1. og 4. klasse på Isenvad Skole i Ikast. Hun oplever, at eleverne i 4. klasse fordyber sig mere, når de arbejder med it.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Vi har elektroniske opgaver på alle klassetrin i matematik også i 1. klasse. Vi bruger for eksempel Matematikfessor. Men jeg bruger ikke GeoGebra i 1. klasse. Jeg ville godt kunne introducere det for eleverne, men det ville kræve, at jeg selv brugte mere tid - og den tid har jeg ikke".

Hun mener, at der er andre grundlæggende arbejdsmåder, der er vigtigere i matematik, men at det ville være godt, hvis eleverne også fik snuset til GeoGebra i 1. klasse.

Hjælpemidler kan være digitale og analoge

Isenvad har rullende indskoling, men hun underviser i matematik på de klassetrin, der svarer til 1. klasse og 4. klasse.

"Jeg bruger mange fysiske materialer som centicubes, 10'er-venner, æggebakker og hvad jeg nu ellers synes er brugbart. Det er let tilgængeligt for eleverne og det er altid godt at have nogle konkrete materialer. Vi bruger en del tid på købmandsbutik i indskolingen med plasticmønter og pengesedler. Eleverne regner, gør noget, handler - og det virker", siger Line Skovmand Jonassen, der deltager i Matematiklærerforeningens konference om it i matematik.

Matematikvejledere: It er en motivationsfaktor for eleverne

"Jeg har arbejdet med stop-motion-film på 4. årgang, hvor det handlede om kasser og rumfang. Jeg oplever, at eleverne fordyber sig mere, når de arbejder med it".

Hvilket svar vil du ha'?

Men det kniber med tiden til at arbejde med de digitale hjælpemidler som lærer. Kurser er sjældne og i læreruddannelsens linjefag matematik var det kun en brøkdel, der handlede om for eksempel GeoGebra og excel.

Blog: Analoge hjælpemidler i en digital tid

"Vi er en lille skole, og vi taler meget fagligt og er gode til at hjælpe hinanden og lære af hinanden".

Line Skovmand Jonassen arbejder gerne med undersøgende matematik.

"Men der er altid elever, der spørger: 'Hvilket svar vil du gerne have, Line?' En del af dem kan bedst lide at have nogle opgaver med et enkelt klart svar. Men så handler det om at introducere noget forskelligt, og at gribe eleverne dér, hvor de er. I det hele taget handler det om at introducere så mange forskellige metoder, så man forhåbentlig griber alle elever".

Blog: Er der gået "pensumnitis" i brugen af GeoGebra?