Matematik indskoling
0   3

Lærer: Det handler om at introducere forskellige metoder for eleverne

Line Skovmand Jonassen bruger både it og konkrete materialer i sin matematikundervisning i 1. og 4. klasse på Isenvad Skole i Ikast. Hun oplever, at eleverne i 4. klasse fordyber sig mere, når de arbejder med it.

"Vi har elektroniske opgaver på alle klassetrin i matematik også i 1. klasse. Vi bruger for eksempel Matematikfessor. Men jeg bruger ikke GeoGebra i 1. klasse. Jeg ville godt kunne introducere det for eleverne, men det ville kræve, at jeg selv brugte mere tid - og den tid har jeg ikke".

Hun mener, at der er andre grundlæggende arbejdsmåder, der er vigtigere i matematik, men at det ville være godt, hvis eleverne også fik snuset til GeoGebra i 1. klasse.

Isenvad har rullende indskoling, men hun underviser i matematik på de klassetrin, der svarer til 1. klasse og 4. klasse.

"Jeg bruger mange fysiske materialer som centicubes, 10'er-venner, æggebakker og hvad jeg nu ellers synes er brugbart. Det er let tilgængeligt for eleverne og det er altid godt at have nogle konkrete materialer. Vi bruger en del tid på købmandsbutik i indskolingen med plasticmønter og pengesedler. Eleverne regner, gør noget, handler - og det virker", siger Line Skovmand Jonassen, der deltager i Matematiklærerforeningens konference om it i matematik.

Artiklen fortsætter under banneret

"Jeg har arbejdet med stop-motion-film på 4. årgang, hvor det handlede om kasser og rumfang. Jeg oplever, at eleverne fordyber sig mere, når de arbejder med it".

Hvilket svar vil du ha'?

Men det kniber med tiden til at arbejde med de digitale hjælpemidler som lærer. Kurser er sjældne og i læreruddannelsens linjefag matematik var det kun en brøkdel, der handlede om for eksempel GeoGebra og excel.

"Vi er en lille skole, og vi taler meget fagligt og er gode til at hjælpe hinanden og lære af hinanden".

Line Skovmand Jonassen arbejder gerne med undersøgende matematik.

"Men der er altid elever, der spørger: 'Hvilket svar vil du gerne have, Line?' En del af dem kan bedst lide at have nogle opgaver med et enkelt klart svar. Men så handler det om at introducere noget forskelligt, og at gribe eleverne dér, hvor de er. I det hele taget handler det om at introducere så mange forskellige metoder, så man forhåbentlig griber alle elever".


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.845 andre er allerede tilmeldt

It-netværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for it i folkeskolen. 

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.719 andre er allerede tilmeldt
Vind hotelophold i julekonkurrencen

Så er det blevet juletid, og folkeskolen.dk har i den anledning en julekalender, hvor du hver dag frem til juleaften kan finde dagens låge-opslag med en præmie på vores Facebookside. Du er også med i lodtrækningen om hovedpræmien, hvor du kan vinde et weekendophold for to på et af de lækre Sinaturhoteller. Tjek vores Facebookside hver dag i december for at være med!

Deltag i konkurrencen