Nå eleven ved at kommunikere ad flere kanaler på én gang
Børns hjerne er umodne og derfor kan de have svært ved at forstå beskeder og bevare overblikket. Bogen her giver et bud på hvordan læreren kan imødegå den udfordring.
Signe Søndergaard Baden er
uddannet psykolog og arbejder i Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR) hvor
hun til daglig er rådgiver for pædagoger, lærere , inklusions- og trivselsvejledere samt forældre. Her fortæller
de ofte om børns svingende trivsel i deres klasser og hverdag. Det er
baggrunden for Signe Søndergaard Badens praktiske guide og inspirationsbog, som
udmærket kan anvendes som opslagsværk.
Annonce:
Svigtende trivsel er et
udbredt fænomen og giver sig ofte udtryk i manglende koncentration og
følelsesregulering. Signe Søndergaard Baden
fokuserer på nogle af de udfordringer mange børn oplever i dag. Børn kan have svært
ved at begå sig i omskiftlige og overstimulerede omgivelser. Det kan ofte
afhjælpes ved at skabe struktur, forudsigelighed og genkendelighed i børnenes
hverdag.
Forfatteren kommer her ind
på, hvor vigtigt det er at være opmærksom på, at børns hjerner ikke er
færdigudviklede. Det gælder de eksekutive funktioner, som sidder i
frontallapperne i den forreste del af hjernen. De udgør vores styrringssystemer,
som hjælper os med at styre impulser og adfærd. Det er derfor, at voksne kan
ændre planer og tage beslutninger, og kan huske information i kortere eller
længere tid ad gangen, handle målrettet, fastholde opmærksomhed og udvise
selvkontrol. Det er børn ikke på samme måde modne til.
Det er forskelligt fra barn
til barn, hvor hurtigt modningen af de eksekutive funktioner sker. Nogle børn
kan have store udfordringer med opmærksomhed, målrettethed og fleksibilitet også,
når de bliver voksne. Og den måde vi har indrettet
vores samfund på og de krav, det stiller, er mentalt belastende for mange
mennesker og spiller en rolle for børns mistrivsel. Selv hos voksne mennesker kan
hjernen have svært ved at klare de høje krav om fleksibilitet og tempo, som
vores arbejde og tilværelse kræver.
Vores hjerner har en begrænset
kapacitet til at håndtere information, og den bliver særligt udfordret i dag.
Selvom hjernen er tilpasningsdygtig, kan den ikke være omstillingsparat og
modtage input døgnet rundt. Børn og voksne er jævnligt på overarbejde for at imødekomme
krav og forventninger og det kan være ekstra hårdt for et barns umodne hjerne.
Annonce:
Et af bogens kapitel handler det
mere konkret om, hvordan man nemmere kan hjælpe børn med at fastholde
information, og om hvordan man kan aflaste deres hukommelse og opmærksomhedsfunktion.
Man kan med visuel støtte hjælpe børnene til at spare på energien i deres
hjernebatteri, så der er mere energi tilovers til det, som børn skal forholde
sig til.
Ved at bruge visuel
kommunikation som billeder, piktogrammer, visuelle ure eller skrevne ord understøtter
man mundtlige beskeder. Man giver med andre ord informationer på flere kanaler
på en gang. Signe Søndergaard Baden mener,
at når man bruger visuelle hjælpemidler, har man hjulpet barnet med vedvarende
stimuli og indtryk, som ikke forsvinder ud i den blå luft som en mundtlig
besked. hun kommer blandt andet ind på visuelle timer-ure, som hjælper børnene med at forstå tiden. Et andet kapitel drejer sig om vigtigheden
af piktogrammer, som er en hjælp til struktur, forudsigelighed og genkendelighed
i mange hverdagssituationer.
Sidst i bogen findes et
kapitel om belønningsskemaer. Her kommer Signe Søndergaard Baden ind på, hvad
barnet skal øve sig på for at få en belønning, men der er ingen praktiske
eksempler på, hvordan det kan anvendes i dagtilbud og indskolingen.
Visuel støtte til alle børn af Signe Søndergaard Baden, er en indsigt fuld og velskrevet guide. Bogen fungerer som en
udmærket hjælp til pædagoger, lærere og forældre, så de kan komme videre i
hverdagen med de udfordringer, vi møder.