Lærerstuderende på Campus Carlsberg Jenny Maris Jørgensen fortalte forleden om skemarodet, som bl.a. betyder at hun og de 2500 andre lærerstuderende kun får skema en uge frem.

Lærerstuderende: Grib ind over for skemakaos nu!

Som beskrevet på folkeskolen.dk forleden, sejler skemalægningen på det nye Campus Carlsberg. Det får Lærerstuderendes Landskreds, Dansk Magisterforening og de pædagogstuderende til at kræve en løsning nu.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Tusindvis af lærerstuderende fanget i skemarod

Der er en del af de studerende, der får skemaer helt uden pauser, så de skal være til undervisning op til otte timer i træk uden fx en frokostpause. Andre har dobbeltbookinger i deres skema, så de skal være i to undervisningslokaler på samme tid.

"Med denne ordning risikerer de studerende at forlænge deres studietid, da der kan være mødepligt i flere af fagene", hedder det i en pressemeddelelse om forholdene på professionshøjskolen UCC's prestigebyggeri Campus Carlsberg, som undervisernes, de lærerstuderendes og de pædagogstuderendes organsiationer har sendt i fællesskab.

"Det er helt essentielt at kende sit skema som studerende. Studerende ønsker selv at kunne bidrage til studiemiljøet på det nye campus, og det kun lade sig gøre at planlægge og deltage i aktiviteter uden for skemaet, hvis man har et. Samtidig er det her med til at skabe en rigtig kedelig start for engagerede studerende, som oplever ikke at kunne deltage i al deres undervisning, fordi det er lagt oveni hinanden," lyder det fra formanden for Lærerstuderendes Landskreds, Christian Dalby.

Skemarodet på Campus Carlsberg betyder, at de studerende har svært ved at fastholde deres studiejob, fordi de ikke kender deres skema på uddannelsen ret mange dage frem. Og for studerende med børn er det svært at få hverdagen til at fungere i forhold til pasning og hentning, når skemaerne så tit bliver ændret.

Såvel de ansatte som de studerende mener, at problemet går så hårdt ud over arbejds- og undervisningsmiljøet, at der skal en løsning på bordet med det samme. Uddannelsesdirektør på læreruddannelsen Tove Hvid Persson har tidligere sagt til folkeskolen.dk, at de store tekniske problemer med skemalægningssystemet muligvis ikke kan løses i dette semester.